BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Konvergencia a csatlakozóknál

Az újonnan belépő államoknak augusztus 15-ig kellett elküldeniük előcsatlakozási programjukat (PEP) az EU számára, amely meghatározza a hosszú távú felzárkózásukat elősegítő makrogazdasági pályát és eszközöket. Az ICEG Európai Központjának összefoglalója a konvergencia állását elemzi a nyolc csatlakozó államban.

A nominális konvergencia kritikus területe az infláció és az államháztartási egyensúly alakulása: ezek teljesülésének mértéke döntően meghatározza az adósságkritérium, az árfolyam-stabilitás és a hosszú lejáratú adósságon fennálló kamatszínvonal alakulását.



>> Infláció



Az elmúlt két évben érzékelhetően felgyorsult a dezinfláció a csatlakozó gazdaságokban: a fogyasztói árindex 2002-ben átlagosan 2,75 százalékkal emelkedett, szemben a 2000-es 6,6-del, míg az idén a várakozások szerint átlagosan 2,5-del emelkedik. A felgyorsuló dezinflációban három jelentősebb tényező játszik szerepet.

Egyrészt a költséginfláció mérsékeltebb a megelőző két év átlagához képest, köszönhetően az importált infláció mérséklődésének. Továbbá a korábbi éveknél kedvezőbben alakultak a mezőgazdasági és az élelmiszerárak, amelyek súlya a fogyasztói kosárban számottevően meghaladja a fejlett országok átlagát.

A dezinflációt elősegítő másik fontos tényező a lanyha konjunktúra és ezzel összefüggésben a béremelkedések visszafogása. Végezetül egyes csatlakozó államokban változatlanul szerepet játszik a nemzeti valuták erősödése, mert ezen gazdaságok reálnyitottsága magas, és változatlanul az árfolyam a monetáris politika legfontosabb transzmissziós csatornája. Ahol a valuták leértékelődnek, ott ennek inflációs hatását az idén a deflációs környezet mérsékli.

Ugyanakkor a pénzromlás mértékének csökkentése a maastrichti konvergenciakrité-riumok által meghatározott szintre nehéz feladat lesz. Az elmúlt egy-két évben az árak liberalizálása és az adórendszerek változása mérsékelten hatott az inflációra, miközben a hatósági áras termékek köre a csatlakozó államokban változatlanul az EU-átlag feletti - 13 (Szlovákia) és 30 százalék (Szlovénia) között van.

A közép-európai és balti államokban az EU-csatlakozás az árszerkezet átrendeződését eredményezheti, és ez is okozhat átmeneti drágulást. Végezetül az elmúlt egy-két évben a további dezinfláció szempontjából kedvezőtlen fiskális és jövedelempolitika érvényesült, aminek inflációs hatása tartós lehet.



>> Államháztartási mutatók



Szemben az inflációval, a csatlakozó államok távolról sem állnak egységesen kedvező helyzetben az államháztartási egyenlegek alakulását illetően. Az államháztartás hiánya a belépő országok átlagát tekintve a 2000-es súlyozatlan 2,7-ről 2002-ben 5,4 százalékra emelkedett, és az idén sem várható, hogy 4,5 alá csökken. Az államháztartási egyenlegek alakulá-sát illetően a csatlakozó országok két nagyobb csoportra bonthatók.

A balti államokban 1999 óta a gyors növekedés teremtette kedvező ciklikus hatások, a valutatanács által gyakorolt fegyelmező erő révén jó egyenlegek alakultak ki, és a deficit fenntarthatósága is kedvező az alacsony államadósság, a minimális kamatkiadások, a közép-európai államokénál jobb demográfiai folyamatok nyomán.

Velük szemben állnak a közép-európai gazdaságok, ahol az államháztartási egyenlegek az elmúlt években látványosan romlottak, ami tükrözi a ciklikus tényezők rossz hatását (elsősorban az adóbevételek tervezettnél kisebb mértékű növekedését és az emelkedő munkanélküliségi kiadásokat). A bevételeket kedvezőtlenül alakító folyamatok mellett az államháztartási egyenlegek romlása mögött a költségvetési kiadások erőteljes növekedése áll, ami a kormányzatok által a negatív keresleti sokkok kezelése érdekében alkalmazott anticiklikus fiskális politikák hatását tükrözi. A fiskális politikák lazulása 2002-ben jól látható volt a romló államháztartási és költségvetési egyenlegekből, és ez a folyamat 2003-ban kissé módosul, köszönhetően a takarékosabb fiskális politikának, bár a ciklikus tényezők a korrekció ellen hatnak.

Az államháztartás konszolidációját több tényező is nehezíti a csatlakozó közép-európai gazdaságokban. Egyrészt az exogén adottságok kedvezőtlenek, s nem segítik a fiskális korrekciót: az euróövezet növekedési kilátásai rosszak, az egyensúlyi és szerkezeti gondok miatt a belföldi kereslet bővülése korlátozott.

A kedvezőtlen ciklikus tényezők mellett rövid távon a várható EU-csatlakozás is addicionális feszültségeket eredményez a növekvő kiadások miatt. Másrészt az állami újraelosztó rendszerek átalakítása, az államháztartási reform folyamata rövid távon inkább addicionális kiadásokkal és az egyensúly romlásával jár a hosszabb távú hatékonyságnövelés mellett. Harmadrészt nem szűntek meg teljeskörűen az átalakulással összefüggő fiskális sokkok: a bankrendszer konszolidálása, az örökölt államadósság kezelése, az adóterhelés mérséklése terheket ró a költségvetésekre.

Az államháztartási hiány esetenként jelentős növekedése mellett az államadósság sokkal kedvezőbben alakul a csatlakozó gazdaságokban: az eurózóna átlagos államadóssági szintje a GDP 57,5 százaléka, a közép-európai gazdaságok átlaga 37,1, míg a balti államoké 14,3 százalék volt 2002-ben.

Az adósság/GDP mutatóban közeledés tapasztalható a közép-európai gazdaságok között, de az adósságkritérium teljesítése nem okoz problémát a csatlakozó gazdaságoknak. Ezek felében (Szlovénia és a balti államok) az adósság szintje alacsony, és nincs olyan szerkezeti vagy makrogazdasági tényező, amely rövid távon ennek növekedését eredményezné.

A jelentős adóssággal bíró többi gazdaságban a jelenleg tapasztalt magas államháztartási hiányokat csökkentő fiskális korrekció, valamint a mérséklődő kamatszintek a kritérium szintje alatt maradó adósságrátát eredményeznek, bár Csehországban és Szlovákiában az államadósság növekedési üteme akár gyorsulhat is.



>> Jövedelemkonvergencia



Jelenleg a csatlakozó gazdaságok jelentős jövedelmi réssel kell hogy szembesüljenek az EU-átlaggal összevetve, az aktuális és a vásárlóerő-paritásos árfolyamon számítva. A csatlakozó államok egy főre eső jövedelme a PPP-árfolyam alapján 2002-ben az Európai Unió átlagának 31 és 71 százaléka között alakult: jövedelmi szintje alapján Szlovénia ugrik ki a belépő országok közül felfelé, míg a három balti állam lefelé.

Ugyanakkor a csatlakozó államok jövedelmi szintjük alapján messze elmaradnak a kohéziós államok (Görög-, Írország, Portugália, Spanyolország) mostani és csatlakozásuk időpont-jában fennállt jövedelmi szint-jétől, amit jól szemléltet az aktuális árfolyamon vett GDP/fő alakulás.

Az elmúlt 3-4 évben a reál GDP növekedése dinamikus volt a csatlakozó államok többségében, bár a ciklikus és országspecifikus sokkok kedvezőtlenül is hatottak. Ezzel együtt az EU-val szemben fennálló növekedési rés, valamint a helyi valuták jelzett felértékelődése az unióval szembeni jövedelmi rés korábbinál gyorsabb csökkenéséhez vezetett mind az aktuális, mind (kisebb dinamikával) a vásárlóerő-paritásos árfolyamon.

Az elmúlt években bekövetkezett jövedelemkonvergencia forrása az egyes elemzések szerint eltérő volt a csatlakozó gazdaságokban: míg Magyar-, Lengyelország és Szlovénia esetében ez elsősorban a teljes tényezőtermelékenység emelkedése, addig Szlovákiában, Észt- és Csehországban elsősorban a tőkefelhalmozás volt. Ugyanakkor súlyos probléma, hogy a termelékenység növekedése időben lassuló ütemű folyamat, s a munkaerő hozzájárulása folyamatosan csökkenő mértékű.



>> Árkonvergencia



Az inflációs eltérések ellenére a csatlakozó államok árszínvonala mélyen az EU-államok átlaga alatt található. Az árliberalizálás és árfolyam-korrekciók eredményeképpen a kereskedelembe kerülő javak árszintje közeledett a fejlett államokéhoz, de a kereskedelembe nem kerülő javaké lassabban konvergál. Emiatt az árszínvonal változatlanul a fejlett és a kohéziós államoké alatt található, annak ellenére, hogy az inflációs eltérések, illetve a csatlakozó közép-európai országok valutáinak felértékelődése csökkentette az ebben a tekintetben fennálló rést.

Az árszintekben meglévő eltérések mellett számos elemzés jelentős különbséget mutatott ki az árszerkezetben is. Az egységes piacra történő belépés, az ezzel felerősödő verseny az árszerkezet átrendeződéséhez vezet, s közelíti az EU-tagállamok és a csatlakozó országok árstruktúráját és árszintjét is.



>> Bérkonvergencia



Az árak konvergenciájához hasonlóan kiemelten fontos a reálkonvergencia sebessége és fenntarthatósága szempontjából a bérszínvonal felzárkózása. A bérek konvergenciájának sebessége és szerkezete befolyásolja az inflációt, a teljes tényező- és munkatermelékenység alakulását, miközben a bérrés mérséklődése hat a migráció, a munkanélküliség és munkaerő-kínálat alakulására.

Az elmúlt két évben a keresetek jelentős és általában a munkatermelékenység változásától teljesen elszakadó mértékű növekedése volt megfigyelhető. A bruttó bérek a közép-európai gazdaságokban hazai valutában 2001-2002-ben 16,6 százalék (Csehország) és 39,3 százalék (Magyarország) között emelkedtek, ami mögött a politikai ciklus (választások) és a laza fiskális és jövedelempolitikák húzódnak meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.