A bővítési biztos a külügyekért felelős kollégájával, Chris Pattennel együtt jövő márciusban teszi közzé a Horvátország alkalmasságára vonatkozó jelentését, és ennek alapján a tagállamok vezetői júniusban elvi döntést hozhatnak Zágráb felvételéről. Ezt követően várhatóan négy évet vesznek igénybe a csatlakozási tárgyalások, tehát Horvátország 2008-ban válhat az unió teljes jogú tagjává.
Az EU részéről azzal biztatják a horvátokat, hogy felvételi kérelmük elbírálásánál nem lesznek tekintettel a térség többi országának teljesítményére, nem kell tehát megvárni, amíg azok is hasonló fejlettségi szintre érnek. Brüsszelben ugyanakkor azt is hangsúlyozzák, hogy a jugoszláv utódállam belépéséről csak akkor lehet szó, ha a zágrábi vezetés maradéktalanul együttműködik a háborús bűnöket vizsgáló hágai Nemzetközi Bírósággal. A kérdés rendkívüli súlyát mutatja, hogy két uniós tagállam - Nagy-Britannia és Hollandia - mindeddig nem volt hajlandó ratifikálni az EU és Horvátország között megkötött stabilizációs és társulási egyezményt.
A Zágráb felé tett gesztusoknak alig túlbecsülhető jelentőségük van az egész balkáni térség, illetve az EU-bővítés folytatása szempontjából. A horvát felvétel a térség többi állama számára is világossá tenné: az EU-csatlakozás elérhető cél, de ahhoz mindenben eleget kell tenni Brüsszel gazdasági és politikai feltételeinek. A balkáni államok esetében utóbbiak legalább akkora súllyal esnek latba, mint a gazdasági reformintézkedések. Ennek jegyében a tizenötök külügyminiszterei legutóbbi ülésükön kiadott közleményükben is aláhúzták a hágai bírósággal való együttműködés fontosságát.
A térség integrációja szempontjából kulcsfontosságú Szerbia-Montenegró kapcsán ezen túlmenően azt is hangoztatták a külügyminiszterek, hogy Belgrádnak végre kell hajtania a nemrég elhatározott belső piaci és kereskedelmi reformokat, amelyek megnyithatják az utat a társulási egyezmény megkötése előtt. Egyes vezető szerb politikusok szerint az országnak már 2007-ben az unió teljes jogú tagjává kellene válnia, míg mások - például Maja Kovacsevics, az államszövetség uniós főtárgyalója - ezt nem tartják reálisnak. Brüsszeli körökben ugyancsak túl korainak vélik ezt az időpontot. Az EU mindenesetre immár hivatalosan sem tekinti háború sújtotta államnak a volt Jugoszláviát. Az Európai Bizottság éppen a múlt héten zárta be belgrádi humanitárius irodáját, amely a térségben működő utolsó ilyen intézmény volt.
Szerbia-Montenegró mellett egyelőre Bosznia-Hercegovina és Albánia is a társulási egyezmény megkötésére vár. Bosnyák remények szerint jövőre megindulhatnak az erről szóló tárgyalások, miután a szarajevói vezetés a nyáron akciótervet dolgozott ki a szükséges reformok menetrendjéről. Ebben szerepel többek között az áfa 2005-ös bevezetése és a szabványok fokozatos harmonizációja is.
Az EU előszobájában nem csak balkáni országok várakoznak. A Jaltában nemrég tartott ukrán-EU csúcsot követően Ukrajna elnöke, Leonyid Kucsma örömmel jelentette be: a soros elnökséget adó Olaszország kormányfője, Silvio Berlusconi támogatásáról biztosította Kijev integrációs törekvéseit. Ezt azonban brüsszeli vezetők utóbb igyekeztek "finomítani". Romano Prodi, az Európai Bizottság elnöke - egy munkatársa magyarázata szerint - nem az unióba való belépésre, hanem mindöszsze az Európába való betagolódásra biztatta Ukrajnát. Günter Verheugen a Financial Timesban közölt interjújában kereken ki is mondta: a teljes jogú tagság Ukrajna esetében nincs napirenden. Ugyanakkor szavai szerint létezik egy kitűnő akcióterv, amely az EU-ba való "teljes gazdasági integrációt" irányozza elő. Kijev és Brüsszel viszonya egyébként mindig is felemás volt: ukrán részről folyton azt vetik az uniós vezetők szemére, hogy csak "hitegetik" őket, valójában eszük ágában sincs komolyan venni a szovjet utódállam európai törekvéseit. Így aztán az ukrán vezetők - mint azt legutóbb a tervezett orosz-fehérorosz-kazah egységes gazdasági térséghez való csatlakozás is jelzi - kelet felé is kacsingatnak.
Világosabb helyzetben van Fehéroroszország és Moldova, hiszen e két ország Verheugen szerint "egyértelműen diktatúrának" számít. A szovjet utódállamok számára kialakított "szélesebb Európa" program nem a teljes jogú tagság előkészítéséről szól, Oroszországgal kapcsolatban például az unió fő célja az, hogy segítsen "megemészteni" a keleti bővítés gazdasági és politikai hatásait.
A bővítési folyamat talán legkényesebb kérdésének Törökország kezelése számít. Ankara már 1963-ban társulási szerződést kötött a közösséggel, és 1987-ben beadta csatlakozási kérelmét, amit politikai és gazdasági reformokkal igyekezett megtámogatni. Egyes tagállamok vezetői azonban hallani sem akarnak az iszlám népességű ország felvételéről, és ez akkor is árnyékot vet a török kilátásokra, ha bizottsági politikusok sokkal kedvezőbben nyilatkoznak azokról. Ami biztos, hogy a tervek szerint jövő decemberben döntenek a csatlakozási tárgyalások megkezdésének időpontjáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.