BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy vállalat, amely a szolgáltatást szolgálatnak tekinti

- A mai profitcentrikus világban nincs ellentmondás a szolidaritást kifejező szolgálat és a profitot kívánó szolgáltatás között? A REHAB Rt.-ről úgy hírlik, hogy nyereséges, ugyanakkor emberséges vállalat.

- A munkánkkal és a feladattal járó alázat nálunk munkaköri kötelesség, bár ez így nem pontos, hiszen ma már e két követelmény együttes érvényesítése munkatársaim között nem okoz különösebb gondot és erőfeszítést. Dolgozóinkban valóban kialakult a szolidaritás, hiszen sok évtized óta dolgoznak nehéz sorsú, mozgássérült emberekkel, és e kapcsolat jellegéből adódóan sokszor intim kérdéseket is felvet. Azt gondolom, hogy ma Magyarországon ezt másképpen nem is lehetne csinálni, hiszen a mozgássérült emberek általában nem a gondtalan, magas jövedelmű rétegekből kerülnek ki. Akik bennünket felkeresnek, azok rászorulnak nemcsak a pontos kiszolgálásra, hanem az emberi szóra is. Mi több, munkatársaink gyakran keresztnevükről és problémáikról is ismerik a vevőket, és megesik, hogy nem csupán a hivatalos, receptre felírt kiszolgálásban részesítik őket, hanem emberi tanácsokban is. Erről jut eszembe, gyakran használják napjainkban a felhasználóbarát kifejezést, a user friendly angol szó mintájára. Mi már akkor e fogalom szerint működtünk, amikor nálunk nem volt divatban az angol. Egyszerűen azért működtünk így, mert ez volt a természetes. Gondolja meg, sok évtizedes múltra tekint vissza a REHAB Rt., talán az egyik legrégebbi magyar cég, hiszen 1915-ben alapították. Azok a problémák, amelyekkel a mozgássérült emberek hozzánk fordultak és fordulnak, szükségszerűen érzékeny és humánus magatartást követeltek és követelnek meg. Ez egy olyan hagyomány a REHAB Rt.-nél, amelyet sohasem engedtünk veszélyeztetni és most sem fogunk.

- Hogyan épül fel a REHAB Rt., hiszen ma már nemcsak egy nagyvállalat, hanem sok, apró cégből összeállt láncolat?

- Így van, a REHAB Rt. franchise rendszerben működő cégcsoport budapesti központtal. Magában egyesíti egy nagy cég és több apró kisvállalat előnyét,

vagyis a rugalmasságot, tőkeerőt. Rugalmasságunknak éppen az a titka, hogy kiépítettük az országos hálózatot, amelyet 16 vidéki városban érhetnek el közvetlenül a vevők. Másrészt rendszeres és élő kapcsolatot tartunk fenn az orvosokkal, akikkel nekünk szorosan együtt kell gondolkodni, a hatóságokkal, akik megszabják munkánk kereteit, és természetesen a vevőkkel, a hozzánk fordulókkal. A helyi jelenlét ma már az országos szervizhálózatot is jelenti, ahol a vevőink - mint már mondtam - sokszor keresztnevükön szerepelnek és személyes szolgáltatásban részesülnek, még akkor is, ha csupán javításról, eszközeik kartbantartásáról van szó. A REHAB Rt. - amely a személyes mozgás eszközeinek piacából mintegy 90%-ban részesedik - régen rájött arra, hogy csak úgy tudja megőrizni vezető helyét, ha létrehozza saját fejlesztési kapacitását, hiszen nagyon nagy feladat olyan eszközöket gyártani, amelyek kifejezetten a magyar adottságokat veszik figyelembe, a rossz utakat és közlekedési lehetőségeket, a mozgássérülteket segítő hiányzó infrastruktúrát és nem utolsó-sorban a mozgássérültek jövedelmi viszonyait. Mi a fejlesztési politikánkban abból indulunk ki, hogy az általunk gyártott és forgalmazott termékek nem pusztán kényelmi eszközök, hanem a társadalmi esélyegyenlőség alapvető feltételei. A mozgássérült, aki székeinket használja, azt várja el joggal, hogy teljes életet éljen, egyetemre járhasson, dolgozhasson vagy akár vendégségbe mehessen. A fogyatékosügy - így hívják ezt hivatalosan - nem szociális kérdés, hanem emberi jogi probléma. Ezt tartjuk mi is. Ezért minden mozgássérültnek biztosítani kell ugyanazokat a jogokat, amelyeket nem mozgássérült társaik gyakorolnak, és ez a mi fejlesztési tervünk, ez a munkánk alfája és omegája.

- Váltsunk témát. Milyen mértékben támogatja a társadalombiztosítás ezt a tevékenységet? Jó partnere a hatóság az Önök munkájának?

- Az Európai Unió országaiban a gyógyászati segédeszközök és a gyógyszerek támogatásának aránya 1:3, azaz háromszor annyi pénzt fordítanak gyógyszerre, mint gyógyászati segédeszközre. Magyarországon ez az arány 1:7, ezt nem is szeretném kommentálni. Azt azonban tényként állítom, hogy ma sokkal kevesebb segédeszköz jut el a rászorulókhoz támogatott formában, mint az szükséges volna, és ezen előbb-utóbb változtatni kell. Vannak olyan területek, amelyeknek felülvizsgálatát tisztelettel javasolnám a hatóságnak, éppen a kerekesszékesek javára. A kerekes székek támogatása például fixesítve van, ami nekünk azt a kötelezettséget jelenti, hogy ilyen támogatási szint mellett elérhető árszínvonalú székeket gyártsunk. Úgy gondolom, hogy az egészségügyi reformból nem maradhat ki a gyógyászati segédeszközök területe sem, s mi ehhez készek vagyunk alkotó módon hozzájárulni.

- Mit vár a közeljövőben az esedékes privatizációtól?

- Azt reméljük - és ez nemcsak a mi reményünk, hanem azoké is, akik nap mint nap betérnek hozzánk kerekes székeiket javíttatni és más eszközt rendelni -, hogy a privatizáció után bennünket találnak meg a cégtábla alatt. Vagyis, hogy hasonlóan folytatódik az, ami évek óta elérhető valósága a magyar gyógyászatisegédeszköz-piacnak a REHAB területén: a magyar jövedelmi viszonyokhoz igazodó árak, a személyes kiszolgálás, a szolidaritás, a széles körű kapcsolatrendszer, az egész országban elérhető szervizhálózat és a munkahelyek biztosítása. Ez utóbbi területen fontos, hogy az a 140 kollégánk, akik az első privatizációban, hét évvel ezelőtt még nem dolgoztak itt, dolgozói részvényhez juthassanak. Az ő kötődésüket ily módon is erősíteni kell. Ez összhangban van a kormányzat egészségügyi privatizációs irányelveivel. Igen, reméljük, hogy a REHAB lesz a kedvezményezettje a privatizá-ciónak, bár vannak versenytársaink külföldről is. Azt is remélem, nem az történik majd, hogy valaki felvásárolja a céget, beszünteti a gyártást, és hozza külföldről a méregdrága termékeket. Nem, ennek nem szabadna így történni. Ha mi kapunk továbbra is lehetőséget azoknak az eszközöknek a működtetésére, amelyeket az utóbbi évtizedekben létrehoztunk, mi továbbvisszük mindazt a jót, amit a REHAB-nál a vevők, a társadalombiztosítás, az egészségügy megismert. Azt hiszem, ez végeredményben nem csupán nekünk áll érdekünkben, hanem az egész magyar társadalomnak is. Nem utolsósorban az, hogy az a több száz munkahely, amelyet megteremtettünk, megmaradjon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.