A legtöbb európai uniós, illetve társult tagországhoz képest az alap-, és a középfokú iskolákban több tanár jut a magyar tanulókra, azonban az oktatás hatékonysága nem áll ezzel a ténnyel azonos arányban - emelte ki a vizsgálati tapasztatok egyikét sajtótájékoztatóján Lannert Judit, az Országos Közoktatási Intézet (OKI) tudományos munkatársa.
A tájékoztatót abból az alkalomból tartották, hogy az OKI negyedik alkalommal jelentette meg a Jelentés a magyar közoktatásról című szakértői anyagot. Ebből kiderül
például, hogy Magyarországon 93 tanár jut ezer diákra. Ez az arány csak Belgiumban és Olaszországban magasabb, míg a lista végén található Egyesült Királyságban mindössze 45-öt tesz ki.
Ugyanakkor az általános iskolások 75 százaléka, a gimnazisták több mint 80 százaléka, a szakközépiskolások 50-70 százaléka különórára jár, hívta fel rá a figyelmet a szakértő. Megjegyezte: a gyermekek tudásszintjében nem az iskolán belül van markáns különbség, hanem az egyes intézmények között, és kevés pedagógus alkalmazza a gyakorlatorientált, problémacentrikus megközelítést az oktatásban.
Lannert Judit példaként hozta fel a 2000-ben elvégzett, a tanulók képességeit elemző PISA-vizsgálatot is, amelyben 32 ország vett részt. A magyar diákok 480 pontos átlagteljesítménye alatta maradt az 500 pontos nemzetközi átlagnak. A vizsgálatban a tanulókat olvasási teljesítményük alapján öt szintbe sorolták. Ezek eltérő jövőbeli pályát, illetve munkaerő-piaci lehetőségeket valószínűsítenek.
Amíg az OECD-országok tanulóinak 10 százaléka érte el az ötös szintet, Magyarországon ez az arány csak öt százalékos. Az OECD-országokban a diákok 12 százaléka teljesített egyes szinten van ennél is gyengébben, Magyarországon 23 százalékuk derült ki a vizsgálatból.
A szakértő kitért rá: a pedagógusi pálya egyre kevésbé népszerű, amin lényegesen nem változtatott a pedagógusbérek közelmúltbeli emelkedése sem. A pedagógusok zöme a 40-49 éves korosztályból, és többségében a nők közül kerül ki.
Halász Gábor, az OKI igazgatója, a kötet szerkesztője elmondta: az említett tendenciákra megoldást jelenthetne, ha a tanárképzésen belül a felsőoktatási képzés mellett több figyelem jutna az iskolai gyakorlati képzésre, új munka- és felelősség-megosztás alakulna ki a felsőoktatás és a képzésbe aktívan bekapcsolódni képes iskolák között.
Elmondta: fejleszteni kell az intézményi szintű minőségbiztosítás, minőségfejlesztés rendszerét, ami már szerepel a módosított közoktatási törvény intézkedései között. Hozzáfűzte, már korábban elindult a minden tanulóra kiterjedő rendszeres kompetenciamérés is, amelyet az oktatási törvényben rögzíteni kellene, illetve amelyhez szükség lenne a megfelelő költségvetési és intézményi háttér kialakítására.
A főként az 1999 és 2002 közötti időszakot vizsgáló elemzés a szakmai, szakértői közösség értékelése a magyar közoktatás aktuális állapotáról, amelyet 2003 nyarán zártak le, a közoktatási törvény módosításának figyelembevételével - mondta el Halász Gábor.
A könyv "egyfajta oktatáspolitikai eszköz, a magyar közoktatás értékelésének egy olyasfajta eszköze, amely a rendszer egészének minőségét és eredményességét szolgálja. Fontos célja, hogy feltárjon olyan általános trendeket, kihívásokat, amelyekkel az oktatáspolitika jobban megalapozható" - jelentette ki az OKI igazgatója.(MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.