Kérdés:
z Hogyan vonhatók be a piaci értékű (a levélírók a ezt a két szót hiányolták az eredeti kérdésből - a szerk.) innovációba az egyetemi kutatóhelyek?
A tanárok válasza:
A magyar felsőoktatástól a kormány méltán várja három, egyenlően fontos feladat teljesítését:
>> Váljon tömegessé a munkaerőpiacon jól hasznosítható, tartós tudással bíró szakemberek felsőfokú képzése. Ez a legértékesebb termék, amellyel a felsőoktatás az ország állandó megújulásához hozzájárulhat.
>> Folytasson színvonalas alapkutatásokat, amelyek a természet és a társadalom megismerésében világszerte érdeklődést és együttműködési szándékot váltanak ki, amelyek megerősítik nemzetünk "marslakó" legendáját.
>> Lehetősége szerint járuljon hozzá rövid távon is megtérülő szolgáltatásokkal, eljárások és termékek honosításával és fejlesztésével az általa használt, a társadalom teljesítőképességének határait feszegető költségű berendezések maximális hatékonyságú kihasználásához. Ez megfelelő társadalmi kontroll mellett elérheti a korlátozott kockázatú piaci vállalkozási tevékenységben való részvételt is.
E célok nem állíthatók egymással szembe. Nő a munkanélküli diplomások száma a színvonaltalan, nyerészkedési szándékkal alapított, tudományos háttér nélküli diplomagyártó "kihelyezett tagozatok" lelkiismeretlen oktatási "innovátorainak" tevékenysége nyomán. Szenvedünk a cinikus apparatcsikok "tanácsaitól", akik arra kényszerítenek, hogy tudományos célú forrásainkat aránytalan mértékben fordítsuk intézményi működésre, a tömegképzés meg nem fizetett költségeinek pótlására. Az, aki az alapkutatásban születő gondolatokkal szemben fogalmazza meg a kutatási eredmények hasznosítását, nem ismeri a "spin-off" kifejezés jelentését; csak a legfeszítettebb igényű alapkutatásból "pöröghet ki" tömeges termékként is helytálló, új megoldás.
Az európai egyetem hagyományos keretei között a piaci értékelhetőségű alkotás becsülete, a kutatási ráfordítások átláthatósága lassabban jut érvényre, mint az eleve tudáspiaci alapon szerveződött észak-amerikai egyetemi hálózatban. Egy innovatív magyar innovációpolitika ezen sokat segíthet. A következő ajánlásokat érdemes megfontolni:
>> 1. Differenciált intézménytámogatási politikával ösztönözni kell minden intézményt, hogy a fenti három fontos feladatcsoportból az adottságaihoz legjobban illeszkedőt igyekezzék stratégiája középpontjába állítani. Senkinek sincs joga bármelyiket abszolutizálva, megfojtani akármelyik másikat. A műszaki innovációs lánc első láncszeme az alapkutatás, csak ezt követheti az alkalmazott kutatás, majd a vállalkozás. Az ebből származó intézményi bevételek és a műszaki tömegkáderek termeléséből származó források átlátható kalkulációja alapján hozhasson közös döntést az intézményi menedzsment és a professzori kar a reális tevékenységi arányokat követő stratégiáról.
>> 2. Az innovációs pályázatokon emeljék a kutatási költségekkel arányban érvényesíthető intézményi felhasználású járulékot 40 százalékra. Így lehetővé válik az innovációs láncba bekapcsolódó személyzet és berendezések oktatási feladatainak kivásárlása, helyettesek alkalmazása, a fejlesztő segédszemélyzet és a doktoranduszok javadalmazása.
>> 3. Valósítsák meg a kormányprogramot, és alapítsanak 6-10 egyetemi intézetet, központot vagy önálló kutatócsoportot a spin-off reális ígéretét hordozó világszínvonalú alapkutatásoknak. Hívják haza és kínáljanak intézetet - például - a "hálózattudomány pápájának", a "virtuális obszervatórium atyjának", a "legrövidebb lézerimpulzus szobrászának" vagy "Európa legnagyobb nem katonai célú számítógépklasztere megalkotójának". Ők a magyar géniusz olyan képviselői, akik új tudományágakat alapítanak, méltón a kvantumelmélet vagy a magenergia hasznosításánál fő szerepet játszó magyar szellemóriások hagyatékához. Alkotásaik óriási technológiai potenciált hordoznak. És azonosítsák az itthon dolgozó valódi nagyságokat, és kínáljanak nekik hasonló feltételeket. Külön felhívjuk a figyelmet az Európai Bizottság 6. keretprogramjában meghirdetett integrált projektekben nyertes magyar konzorciumi tagokra. Az ő ajánlataikat mindenképpen meg kellene - legalább - hallgatni. Jó lenne már végre hazánkban is működtetni a matching fund intézményét, s háttérbe szorítani a "Magyarországon világhírű" robusztus törtetőket.
>> 4. Támogassák aktívan egy európai alapkutatási stratégia létrejöttét, hogy objektív teljesítményrangsor alapján dőljön el, mely magyar kutatóműhelyek érik el az európai hatósugarú intézmény rangját. Nyissák meg a magyar innovációs programot az európai kutatás egésze előtt. A legjobb európai alkalmazott kutatók megtalálják a módját, hogy a magyarországi feladatok megvalósításához megnyerjék a magyar egyetemek közreműködését.
>> 5. Az új innovációpolitika, az új felsőoktatási szervezet, az új, tudás alapú vállalkozások szervezői tanulmányozzák minél elmélyültebben olyan személyiségek emberi étoszát, mint Aschner Lipót, Klebelsberg Kunó és Magyary Zoltán. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.