BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatalmas állami támogatások az EU-ban

Abszolút értékben Németország nyújtja a legtöbb állami támogatást a vállalati szférának az EU-ban, a GDP arányában azonban Dánia a legfőbb "bűnös" - áll abban az összesítésben, amelyet ma tervez bemutatni az Európai Bizottság. Magyarországról friss adatok nincsenek, egy korábbi bizottsági felmérés szerint azonban hazánk a GDP-hez képest még a Brüsszel által "elmeszelt" dánoknál is jóval többet költ közpénzekből a cégek megsegítésére.

A ma közzéteendő adatok értelmében az unió tizenöt mai tagországa összesen 49 milliárd eurónyi szubvenciót folyósított 2002-ben a vállalati szféra számára - jelenti az AFP. Az adat azonban nem tartalmazza a vasúttársaságok számára adott állami támogatásokat, noha például a brit kormány egyedül a Network Rail csődtől való megmentésére 37,5 milliárd eurót fordított 2002-ben, miközben az összes többi (Brüsszelnek bejelentett) szubvenciójának értéke együttvéve is csupán 3,7 milliárd eurót ért el. Az előző években a vasúttámogatások még szerepeltek az összesítésekben, így megalapozatlannak tűnik a bizottság azon értékelése, hogy egymilliárd euróval csökkent a szubvenciók összértéke az előző évi 50 milliárdról. Brüsszel mindenesetre a 49 milliárdot is sokallja.

Magyarország és a többi új tagállam nem szerepel a legfrissebb felmérésben, róluk új adatok lapunk értesülései szerint ősszel várhatók. Az Európai Bizottság legutóbb 2002 végén mérte fel a tagjelöltek helyzetét ebből a szempontból, az akkori (2000-re vonatkozó) adatok értelmében hazánkban az egyik legmagasabb a támogatási intenzitás az egész kibővülő EU-ban a GDP arányában. Míg Magyarország 2000-ben a GDP 1,7 százalékát költötte vállalati szubvenciókra, addig Csehország 1,5 százalékát, Lengyelország 1,1-et, Szlovákia pedig csupán 0,4-et. A mai tagok között 2002-ben e téren Dánia vezetett, 0,9 százalékkal. (UGy)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.