z A hazai innováció az új keretek között meglehetősen nagy hendikeppel indul az időbeli csúszás, a költségvetési megszorítások és amiatt, hogy "nyakunkon" az Európai Unió. Bírható-e mindez együtt?
Győzni fogjuk, de ehhez szemléletváltás szükséges a hazai gazdaság és tudomány szereplőinél. Az innovációhoz konszenzusra törekvés, együttműködés is szükséges a kutatási hátterű nagyvállalatok, az akadémiai kutatóhelyek és a gyakorlati alkalmazók között. Persze e forráshiányos területen a cégek szinte válogatás nélkül rárontanak az épp hozzáférhetővé váló kis pénzre, a kiesők pedig ellendrukkerré válnak.
z Változik-e valami?
Több lesz az uniós és a hazai forrás is, de fel kell készülni ennek a fogadására.
z Hogyan lesz több a forrás
a 2,3 milliárdos elvonás mellett?
Először is ez nem elvonás, hanem zárolás, vagyis e pénz később felhasználható lesz. Szükség is lesz rá, hiszen a kormány döntése értelmében 2006-ra a hazai k+f-re költött pénznek el kell érni az uniós átlagot, azaz GDP 1,8-1,9, 2010-re pedig a 3 százalékát. Ma 1 százalékon állunk. A 3 százalék érdekében fokozatosan növelnünk kell a ráfordításokat, mert a többéves program eredménye később érik be.
z Miből áll majd össze az innovációra jutó összeg?
A költségvetési finanszírozásból, a vállalati k+f ráfordításokból és uniós forrásokból. Az egyik legfontosabb új finanszírozási eszköz az innovációs alap, amely fele-fele részben származik a vállalatok járulékbefizetéséből, illetve a költségvetésből. E mechanizmusra az egészséges ráfordítási arányok kialakítása miatt van szükség, ugyanis az uniós országokban már az összes forrás kétharmadát a vállalati szféra adja.
z Viszont a vállalatok ma is egyfajta sarcként élik meg
ezt a járulékfizetési kötelezettséget?
Annak érezheti, ha nem érzi az innováció közvetlen hasznát. Ezért jó, hogy a ráfordítások leírhatók, és pályázni is lehet innovációra költhető forrásokra.
z Miért nem költenek ilyesmire szívesen a vállalatok?
Mert nem eléggé természetes még számukra a diófaszindróma: ha most nem ültetjük el a fát, később nem lesz, ami termést hozzon. Pedig a világ legfejlettebb országaiban ma is azért költik k+f-re a nemzeti össztermék három százalékát, mert ez a gazdaság leghatékonyabb hajtóereje. Versenyelőnyt ad a vállalkozásoknak a legújabb tudományos ismeretek alkalmazása. Mindez egyben új piacokat jelent, és javíthatja az életminőséget. Még politikai hozadéka is van az innovációnak, hiszen minden kormány azt mondja, az a célja, hogy az emberek jobban éljenek. Az innováció további eredménye az élhető környezet a jobb energiahasznosításon és a környezeti terhelés csökkentésén keresztül.
z Ám e szemlélet néha még a legfejlettebb országokban is csorbát szenved, például Franciaországban is nagyobb állami támogatásért tüntetnek a kutatók. Közben késlekedik a kutatási struktúra korszerűsítése?
Pontosan, de az európai példa mégsem egészen azonos ezzel. A közelmúltban Chirac, Blair és Schröder találkozóján sem a kétségbeesés volt a téma, hanem az, mit kell tenni az innovatívabb Európáért. Megfogalmazták a teendőket is a k+f eredmények megvalósítását nehezítő bürokratikus akadályok csökkentésére, az innovációs támogatások hatékonyabb célba találására, a tizenötök önálló innovációs politikájának megvalósítására, a képzés növelésére.
z És mi a hazai helyzet?
Nálunk is meg kell határozni a fejlesztés alapfilozófiáját. Lehet szakmai alapon fejleszteni: elhatározni, hogy ezentúl a vas és acél országa leszünk. Vagy történelmi, kulturális, földrajzi, logisztikai alapon, sőt annak alapján is, mik az itt élő emberek tervei. Minderről helyben kell dönteni, hiszen a saját környezetét mindenki jobban ismeri, mint aki kívülről - például az EU-ból - erőltetne rá valamely szisztémát.
z Milyen hazai sajátosságok mentén érdemes elindulni?
Mihamarabb változtatni kell azon, hogy a ráfordításoknak körülbelül 70 százaléka a fővárosnak jut. E célból a terület forrásait a nemzeti jövedelemtermeléssel arányossá kell tenni, hiszen miből fejlődjön az a régió, amely nem jut megfelelő eszközökhöz? Érdekes, hogy nálunk nem az emberi erőforrás hiánya a fő korlát - gondoljunk csak Kelet-Magyarországra, ahol kitűnő az egyetemi kutatási háttér -, hanem hogy nem alakultak ki azon mechanizmusok, keretek, amelyek között a jó ötletek vagy a vállalkozók javaslatai megvalósulnának. Akinek ilyen elképzelése van, nem tudja, hová forduljon vele. Ha az állam segíteni akar, talán nem is pénzzel, hanem e mechanizmusok kiépítésével teheti a legtöbbet.
z Vagyis ha nem halat ad, hanem hálót. Az új hivatal milyen hálót kínál?
A megfelelő feltételek kialakítását segítjük a régiókban. Párbeszédre, együttműködésre kell berendezkednünk. Fontos, hogy az egy régióban élők mielőbb ráébredjenek: a tudást, a forrásokat össze kell adni, mert együtt könnyebb nyerni. A pályázatokat is úgy kell kialakítanunk, hogy együttműködésre ösztönözzenek. A törvény szerint 2005-től az innovációs alap 25 százaléka fordítható pályázatokra, ez évi tízmilliárd forint. Azt szeretnénk, hogy az innováció ügyét a benne részt vevők ne közös lónak tekintsék, hanem közös ügynek.
z Érzékel a közvéleményben rokonszenvet az innováció ügye iránt?
Igen, bár a téma még nincs a köztudatban a mindennapi élet részeként. De az innovációs folyamatok nem lineárisak: ha a fejlesztések átlendülnek egy küszöbön, mindenki számára érzékelhető, látható és látványos változások következnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.