Túljegyezték a tejipari cégek azt a 60 millió literes tejmennyiséget, amelynek "piaci levezetéséhez" az FVM literenként 40 forintos veszteségcsökkentő támogatást nyújt - tudta meg lapunk. A tárca az intézkedésre a demonstráló gazdákkal kötött februári megállapodásban vállalt kötelezettséget. Az akcióra - amely lényegében a hazai tejfelesleg egy részének külpiacra juttatását jelentené - 2,4 milliárd forintot különített el a minisztérium. A feldolgozóknak a támogatásokért cserében vállalniuk kell, hogy március 1. és június 30. között a termelőknek literenként 68 forintos átlagárat fizetnek.
Értesüléseink szerint a tejipari cégek 60-70 millió liter tejre kértek dotációt. A pályázatokat értékelő bizottságnak ma kell értésítenie a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt az eredményekről. A tárca tegnap délután is tárgyalásokat folytatott az érintett társaságokkal arról, miként lehetne a legtöbb termelőnek megadni a literenkénti 68 forintot. A minisztérium az egyik megoldásnak azt tartaná, ha a cégek csökkentenék az általuk kért támogatásmennyiséget, így a dotálható tejkeret növelhető lenne. Más részről szóba jöhet a 2,4 milliárdos támogatási összeg bővítése is.
Ugyanakkor már most gondot okozhat, hogy információink szerint több nagy tejipari cég - így például a piacvezető Friesland - egyáltalán nem nyújtott be pályázatot, vagyis kötelezettséget sem vállalt a literenkénti 68 forint megfizetésére. Kiss Pál István, a Friesland közép-európai igazgatója elmondta: a cégcsoport struktúrájának nem feleltek meg az FVM által meghirdetett feltételek. Tájékoztatása szerint azoknak a cégeknek érte meg pályázni, amelyek termékeik túlnyomó részét a külpiacokon értékesítik.
Termelői információk szerint a feldolgozók ma literenként 52-65 forintot fizetnek a tejért, az átlagár pedig 62-63 forint körül alakul. Mint ismert, a februári gazdatüntetéseket éppen az robbantotta ki, hogy a felvásárlási árak a tavalyi 72 forinthoz képest jelentősen estek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.