Az idei esztendőben az unióhoz csatlakozó országok többsége javítani tudja államháztartási helyzetét: a tízek átlagos, GDP-arányos deficitmutatója 5,7-ről 5 százalékra mérséklődhet, jövőre pedig csupán 4,2 százalék várható. Magyar- és Csehország a bizottság most kiadott prognózisa szerint fokozatosan lefaraghatja a hiányt, ugyanakkor a legnagyobb új tagállam, Lengyelország az idei évben a tavalyinál sokkal magasabb deficitet fog felhalmozni.
A javuló tendencia ellenére 2005-ig a balti országok és Szlovénia kivételével egyetlen csatlakozó államnak sincs kilátása arra, hogy az uniós stabilitási paktumban előírt háromszázalékos határ alá csökkentse államháztartási hiányát. Ebbe a jelek szerint Brüsszel is kezd belenyugodni: mint Pedro Solbes, a bizottság - hamarosan távozó - pénzügyi felelőse kijelentette, az új tagállamok számára az első években "engedélyezni kell bizonyos rugalmasságot a szabályok szigora alól". A politikus az Európai Parlament előtt úgy fogalmazott, hogy bizonyos ideig lehetővé kellene tenni a túlköltekezést, hogy elkerüljék a túlzott szigorból adódó káros gazdasági hatásokat.
Ez persze - mint az EUobserver rámutat - csak ideig-óráig biztosítana nagyobb mozgásteret a csatlakozóknak, hiszen az euró átvételéhez továbbra is elengedhetetlen feltétel lenne a stabilitási kritériumok betartása. Mint ismeretes, a paktumban szereplő deficit-előírás betartása elvben minden EU-tagállam számára kötelező, ám konkrét szankciót csak a valutauniós országok esetében von maga után annak megszegése.
Márpedig túlköltekező a jelenlegi tagországok között is egyre több akad. A most kiadott brüsszeli helyzetértékelés hat állam esetében jósol az idei évre 3 százaléknál magasabb hiányt. Olaszországot - a várakozásoknak megfelelően (VG, 2004. április 6., 3. oldal) - előzetes figyelmeztetésben részesítik, Hollandiával szemben megindítják az eljárást, Görögországba tényfeltáró küldöttséget indítanak, és Nagy-Britannia is magyarázkodni lesz kénytelen (a két notórius paktumsértő, Német- és Franciaország már korábban kiharcolta, hogy mentesüljön a felelősségre vonás alól).
A gazdasági növekedés kilátásait Brüsszel most némileg óvatosabban ítéli meg, mint legutóbbi hasonló jelentésében. Bár az unió egészére vonatkozó prognózis gyakorlatilag megegyezik a tavaly ősszel jósolt értékkel, Németország esetében például egytized ponttal, 1,5 százalékra csökkentették az idei előrejelzést. A kockázati tényezők között a fogyasztói kereslet gyengesége áll az első helyen; Pedro Solbes szerint kamatcsökkentésre ugyanúgy nem lehet számítani, mint a kormányzati kiadások emelése útján történő gazdaságélénkítésre.
A csatlakozó országok - csakúgy, mint tavaly - az idén és jövőre is jóval dinamikusabb expanzióra számíthatnak, mint a tizenötök. Az infláció ugyanakkor az idei évben Szlovákiában és Magyarországon kiemelkedően magas (8,2, illetve 6,9 százalék) lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.