Az EBRD, a Magyar Fejlesztési Bank és három külföldi hitelintézet szervezi az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakasz 2. fázisa építésének szindikált hitelét - értesültünk. A beruházáshoz várhatóan összesen mintegy húsz bank nyújtja majd a hiteleket. A hitelszerződés előkészítéseként a bankok műszaki, pénzügyi és környezetvédelmi átvilágítást készítenek.
Az aláírásig az építés saját pénzből indul - tudtuk meg. Ezekhez - egy április közepi kormányhatározat szerint - az MFB maximum 140 millió euró hitelt nyújthat az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt.-nek. A munkálatok már megkezdődtek - mondta érdeklődésünkre Garai Valéria, a társaság szóvivője.
Az M5-ös sztráda 2. fázisa - amely magában foglalja az M5-ös és az M43-as autópályát öszszekötő 430-as út három kilométeres szakaszát is -, megépítéséről szóló megállapodást az idén március 10-én aláírt koncessziós szerződés rögzítette. Építési ára 356 millió euró (2003. januári árfolyamon), amelyet még az euróinfláció összege terhel. Így az egyösszegű, fix kivitelezési ár maximum 370 millió euró lehet, ha e szakasz finanszírozási igényét is biztosító hitelszerződések aláírására (pénzügyi zárás) 2004. augusztus 31-ig sor kerül. Az inflációs kockázatot a 2. fázis pénzügyi zárásáig az állam, azt követően a kivitelező viseli.
A munkálatok során a geodéziai felmérések, a nyomvonal kijelöléséhez kapcsolódó munkák a végéhez közelednek. Több helyen, ahol szükséges, elkezdődött a humusz- és talajcsere is. A Kiskunfélegyháza-Szeged közötti pályaszakasz befejezési határideje 2005. december 31. Ez a határidő csak akkor módosulhat - tudtuk meg -, ha olyan külső akadályozó tényező (például régészeti lelet feltárása) merül fel, amelynek kockázatát a nemzetközi szokásoknak megfelelően az állam vállalta.
Mint ismeretes, a koncesszor az idén március 12-e óta közvetlenül nem szed útdíjat az autópálya-használóktól, hanem a sztráda megépítéséért, karbantartásáért és üzemeltetéséért úgynevezett rendelkezésre állási díjat kap az államtól. A havonta fizetendő díj az állam által előírt teljesítménykövetelmények betartásának, illetve az autópálya elérhetőségének (sávlezárások) mértéke szerint változik. Ennek részleteiről már megállapodtak - tudtuk meg. Az államnak és a koncesszornak a pénzügyi zárásig kell megállapodnia a végleges rendelkezésre állási díj mértékében oly módon, hogy az a projekt banki finanszírozásának alapjául is szolgáljon. A végleges modell kialakításáig és a pénzügyi zárásig átmeneti rendelkezési díjat fizet az állam. A rendelkezésre állási díj ellentételezéseként az autópálya az országos egységes díjfizetési (matrica-) rendszer részévé vált, így az úthasználóktól beszedett díjak teljes egészében az államot illetik meg.
Átmeneti kölcsönt nyújthat az MFB Rt. Öt bank szervezi az M5-ös továbbépítésének szindikált hitelét - tudtuk meg. Addig a tulajdonosok finanszírozzák a munkálatokat, amihez az MFB nyújt átmeneti hitelt. A előmunkák megkezdődtek. Magos Katalin-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.