A kínai piac "nagykorúvá válása" új üzleti alkalmakat és választási lehetőségeket teremt a külföldi vállalatok számára - véli az Economist Intelligence Unit (EIU) Kínára szakosodott vezető közgazdásza. Paul Cavey ahhoz a felméréshez fűzött megjegyzést, amelyet az EIU végzett a közelmúltban az 1,3 milliárd lakosú ázsiai országban működő multinacionális cégek döntéshozói körében. A válaszadók több mint 50 százaléka úgy vélte, Kína kiemelt fontosságú globális stratégiájuk szempontjából, és a vállalatuk első számú vezetője az elmúlt évben legalább egyszer járt ebben az országban. A külföldi cégek a bővülő piacra is rámutattak: a középosztály növekedése erőteljes fogyasztói igényt támaszt. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy az ország közlekedési struktúráját az utóbbi időben korszerűsítették, s lazítottak azokon a szabályokon is, amelyek korábban korlátozták a multinacionális cégeknek a kínai gazdaságban való részvételét. Számos nagyvállalat részére - hangsúlyozza az EIU elemzése - Kína globális piaccá, egyes esetekben nagy profitközponttá vált.
Ugyanakkor a külföldi cégek előtt a kínai piacon jelentkező kihívások is változóban vannak. Intenzívebbé vált a verseny, amely számos piacon korábban nem létezett. A nagy multik mellett az európai és amerikai kisebb vállalatok, az ázsiai térségből érkező becsvágyó társaságok és a helyi kínai szereplők is mind-mind szeletet akarnak kihasítani maguknak ebből az óriási piacból. Az EIU értékelése szerint a külföldi vállalatok különféleképpen reagálhatnak a kihívásra: kezdve azzal, hogy behozhatják Kínába a korszerű gyártási kapacitásukat és piaci technikájukat, egészen addig, hogy fúziókkal és cégfelvásárlásokkal bővítik kínai tevékenységüket. A nagyobb külföldi vállalatok azonban egyértelmű versenyelőnnyel rendelkeznek a Kínába most érkező kisebb cégekkel szemben.
További cikkünk a 20. oldalon
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.