Augusztus-szeptemberre megszülethet a tokaji névhasználati vitát lezáró magyar-szlovák kormányközi megállapodás - közölte tegnap Szanyi Tibor, az FVM politikai államtitkára. A feltételekben és a teendőkben a felek - uniós asszisztenciával - a napokban jutottak szakmai egyezségre, amelyet Budapest és Pozsony mellett Brüsszel is aláírt. Mint ismert, többéves huzavona után a magyar és szlovák agrárminiszter közvetlenül a májusi csatlakozás előtt kötött egyfajta előzetes megállapodást az ügyben, ez azonban nem emelkedett hivatalos rangra. Az események azután gyorsultak fel, hogy a tárgyalások - az EU aktívabb szerepvállalásával - a közelmúltban háromoldalúvá váltak (VG, 2004. június 8.).
Szanyi szerint a kormányközi megállapodás előfeltétele, hogy mindkét fél - főként Szlovákia - a szakmai egyezséget a következő hetekben a gyakorlatban is megvalósítsa. A magyar kormány célja, hogy a tokaji borvidék - összhangban az integrációs folyamatokkal - újból egyesüljön. A szakmai konszenzus szerint Szlovákia tokaji bort 565,2 hektáron termelhetne, amely a magyar terület mintegy egytizedét tenné ki. Használhatná a hazai bormegnevezések szlovák változatait, de teljesen át kell vennie a magyar jogi szabályozást és borkészítési technológiát, a kétputtonyos aszú forgalmazásával pedig fel kell hagynia.
Magyarország nem támaszt kifogást az ellen, hogy Románia - palinca elnevezéssel - pálinkaféleségeket állíthasson elő, ha a készítési technológia a miénkével azonos és a szomszédos ország saját idevonatkozó jogi szabályozását dokumentálni tudja - közölte az államtitkár. A pálinka szót viszont Magyarország a maga számára védte le. A Külügyminisztérium illetékesei lapunknak már korábban úgy nyilatkoztak, hogy hazánkat nem zavarja, ha Románia palinca néven gyártja és forgalmazza termékeit. Ez az álláspont mára az EU25-ök tárgyalási álláspontjává vált, így e téma nem akadályozza Románia uniós csatlakozási tárgyalásait - tette hozzá most Szanyi. (HL)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.