A CIB Lízingcsoport, amely 2000-ben kezdte meg tevékenységét, működésének már második évében piacvezetővé vált. Tavaly 125,4 milliárd forint
kihelyezésének köszönhetően piaci részesedése mintegy 16 százalékos volt, amely mérték már nemzetközi viszonylatban is nagyon jónak számít - mondta el lapunknak Nemesánszky Marianna, a CIB tehergépjármű üzletágának igazgatója.
A CIB Lízing gyors előretörését több tényező alapozta meg: egyrészt, hogy a csoport tevékenysége a teljes lízingpiacra kiterjed, így a lízingtermékek teljes körével jelen van a piacon, másrészt, hogy szolgáltatásait folyamatosan bővíti, komplettírozza. A sikerhez nagymértékben hozzájárult az is, hogy a csoport immár a teljes országot lefedő hálózattal rendelkezik - mondta el Nemesánszky Marianna. A kiterjedt hálózatnak köszönhetően a kihelyezések fele-fele arányban oszlanak meg a főváros és a vidék között.
Magyarországon a lízingpiac - erős koncentráció mellett - dinamikusan növekedett az elmúlt években. A lízingcégek kihelyezéseinek 70 százalékát a személygépkocsik teszik ki. A többi üzletág összesen nem több mint 30 százalékos részesedése jól tükrözi a koncentráció nagy fokát, ami magyar sajátosság - tette hozzá Nemesánszky Marianna. A CIB Lízingcsoport esetében - straté-giájával összhangban - kiegyenlítettebb termékportfólióról beszélhetünk, amelyben a tehergépjármű üzletág immár 11-12 százalékot képvisel, így ezen piaci szegmensben a három vezető lízingcég egyike.
A tehergépjármű üzletágban, amelynek keretében a 3,5 tonna össztömeget meghaladó haszongépjárművek finanszírozása történik, a lízingpiac egészét jellemzőnél is erősebb koncentráció tapasztalható. Ezen a részpiacon a három vezető lízingcég a teljes lízingpiaci kihelyezés 50 százalékát, míg az első hat lízingcég már mintegy 75 százalékát adja. Az üzletágban az új és használt tehergépjárművek finanszírozása egyformán jellemző.
Az üzletág bővülését a tehergépjármű-eladások dinamikus növekedése tette lehetővé. Az új tehergépjárművek értékesítése 2000-2002 között évi 30 százalékkal emelkedett, 2002-ben mintegy 6000 új jármű talált gazdára. Bár 2003-ban némi megtorpanás mutatkozott, ugyanakkor - az uniós felkészülés jegyében - a nagyobb haszongépjárművek, kamionok eladásában jelentős, 20 százalékot meghaladó növekedés valósult meg. Az idei első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest mintegy 10 százalékkal esett vissza az új, 10 tonna alatti tehergépjárművek értékesítése (a 10 tonna feletti tehergépjárműveknél növekedés tapasztalható az előző évhez képest), amelynek okát az üzletág vezetője abban látja, hogy az uniós csatlakozást megelőzően már a kivárás volt a jellemző a tehergépjármű
piacon. Nemesánszky Marianna hozzátette: szerencsére ez a tendencia a CIB Lízing tehergépjármű üzletágának teljesítményén nem érződött.
A szakember szerint ennél az üzletágnál a sikerhez három dolog szükséges: jó pénzügyi szakember, aki jól ismeri a finanszírozandó eszközöket, azaz a tehergépjárművek jellemzőit és fajtáit és végül, de nem utolsósorban ismerni kell a megcélzott ügyfélkör, azaz a fuvarozó-szállítmányozó szakma sajátosságait is. A sikeres működés elengedhetetlen tartozéka a hitelbírálat. Mi mindig három alapelv mentén döntünk a kérelmekről. Egyrészt megvizsgáljuk magát a lízing tárgyát, piacképességét, állapotát, illetve korát, másrészt az igényelt konstrukciót, hogy milyen futamidővel milyen önerővel igénylik a finanszírozást. Emellett - természetesen - elvégezzük a leendő adós minősítését. A CIB egyébként a rugalmas szolgáltatás híve - emeli ki az igazgató - ami azt jelenti, hogy minden esetben megvizsgálják, miként finanszírozható az adott jármű, és ez alapján személyre szabott ajánlatokat adnak.
Nemesánszky Marianna egyébként úgy látja, hogy az uniós csatlakozást megelőzően nagyon erős volt a járművásárlási kedv, a csatlakozást követően viszont a fuvarozói piacon várható fejlemények nagyobb figyelmet igényelnek. A belföldi fuvarozói piacon a növekvő megbízói igények a jármű-korszerűsítések, járműcserék folytatásához vezetnek, így a finanszírozási igények növekedésére számítunk. Azáltal viszont, hogy a fuvarpiac teljes mértékben liberalizálttá vált, megszűntek a korábbi piacra lépési korlátok, a verseny további éleződésére számítunk, a nemzetközi fuvarpiacon várható piaci tendenciák a "határok lebontásából" eredő hatékonyságnövekedési kényszerrel párosulnak. A piaci várakozások arra utalnak, hogy a nemzetközi fuvarozói körben a kisebb, néhány járművet üzemeltető vállalkozások kevésbé fogják bírni a versenyt. Ez a finanszírozók szempontjából azt jelenti, hogy a jövőben nagyfokú körültekintéssel kell kezelniük a kisebb cégeket és a meglévő portfóliót.
Összességében az elkövetkező években a tehergépjármű-finanszírozási piac további növekedése várható. Mindenesetre a CIB Lízingcsoport tehergépjármű üzletága a haszongépjármű-finanszírozási piac meghatározó szereplője kíván maradni, ennek jegyében továbbra is rugalmas és testre szabott finanszírozási konstrukciókkal, valamint magas szintű operációval támogatott gyors ügyintézéssel állunk ügyfeleink rendelkezésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.