BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétszeres forgalom az M5-ösön

Több mint a duplájára nőtt az M5-ös forgalma az autópálya március közepi matricásítása óta. Ez a bérleteladásokat is megdobta. A bevétel felét - az idén mintegy nyolcmilliárd forintot - a sztrádahálózat felújítására fordítják.

Az M5-ös forgalma átlagosan több mint a kétszeresére nőtt, amióta matricával lehet közlekedni rajta (is) - tudtuk meg Garai Valériától, az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. szóvivőjétől. Számuk a korábbi napi 16 ezerről 37 ezerre emelkedett. Örvendetesnek nevezte, hogy az átlagot meghaladóan, mintegy három és félszeresére, napi 6,5 ezerre nőtt a teherautó-forgalom.

Elkészültek a fizetőkapuk bontási tervei, s már folyamatban van az engedélyeztetés. Leszerelésük még az augusztusi csúcsforgalom előtt várható. A kapubontás nem csak az épületek szétszerelését jelenti, helyre kell állítani az útpályát és át kell alakítani az alatta levő közműveket és a kapukhoz csatlakozó kábelrendszert is. A kapuk elbontásának szervezési munkáival az AKA Rt. az Út-teszt Kft.-t bízta meg.

A bontási munkálatok árát szakmai körökben másfél milliárd forintra becsülik. Az építmények - 1993. évi áron - kétmilliárdba kerültek. Az alföldi autópályán 28 díjszedő épület található.

Az elmúlt hónapokban folyamatosan nőtt az autópálya-matricák iránti kereslet - tudtuk meg Pásztor Zoltántól, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs vezetőjétől. Például a legkeresettebbnek számító négynapos bérletből januárban még csak 250 ezer kelt el, áprilisban már 525 ezer. Az általában az év elején beszerzett éves matricából januártól április végéig 173 118 fogyott. A négynapos matrica bevezetésével a tíznapos iránti kereslet csökkent. Ez utóbbiból tavaly áprilisban 343 ezer kelt el, az idén ugyanebben a hónapban csak 135 ezer. Az ez év áprilisában értékesített tíz- és négynapos matricák együttesen azonban elérik a 661 ezret, ami jóval meghaladja a tavaly áprilisban eladott 343 ezer tíznapos számát. Az árbevétel - az M5-ös belépésének és a négynapos matrica sikerének köszönhetően - 20 százalékkal haladja meg az elmúlt évit.

A matricabevételek durván felét fordítják a gyorsforgalmi úthálózat felújítására. Az idén ez megközelíti a nyolcmilliárd forintot. Az M1-M7-es közös szakaszán az elmúlt nyáron kezdődött és ezekben a napokban fejeződött be a közvilágítás kiépítése, a vízelvezetés rekonstrukciója és a középső elválasztósáv átépítése. Ezt a munkát a Viadom Rt. végezte, a munka költsége meghaladta az egymilliárd forintot. Az M7-es Érd-Törökbálint szakaszán a közelmúltban készült el a burkolatfelújítás, ezt az Egút Rt. végezte bruttó 300 millió forintért.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.