BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénzforgalom az Európai Unióban

A fizetési rendszerek az Európai Unió egyes tagállamaiban az országok belső pénzügyi piacainak kiszolgálására jöttek létre. A kialakult rendszerek jelentős mértékben különböztek egymástól, és az euró bevezetésekor még egyáltalán nem feleltek meg az egységes belső piac és a közös valuta által megkívánt követelményeknek, vagyis annak, hogy a megbízások gyorsan, olcsón és biztonságosan teljesüljenek, országhatárokra való tekintet nélkül, az egész belső piacon.



Mára gőzerővel folyik a páneurópai eurófizetési mechanizmusok kialakítása, az egységes európai fizetési térség megteremtése. A fejlődés központja az euróövezet, azonban az eurófizetési forgalom fejlesztésében a belső piachoz tartozó valamennyi ország, így az EFTA tagállamai is részt vesznek. Az euróövezet a világ egyetlen olyan jelentős valutaövezete, amelynek fizetési rendszereiben más országok egész bankrendszerei részt vesznek.





>> Irányelvek az országok közötti átutalásokról



A fizetési forgalom fejlődését szolgáló első jogszabály az Európai Parlament és az Európa Tanács tagországok közötti átutalásokról szóló, 97/5/EK irányelve, amelynek fő célja, hogy a magánszemélyek és a vállalkozások, különösen a kis- és középvállalkozások gyorsan, megbízhatóan és előre megismert díj ellenében utalhassanak át összegeket a közösség egyik országából a másikba.

Az irányelv a legfeljebb 50 ezer euró összegű, külföldre, az Európai Gazdasági Térség (EGT) bármely tagországába irányuló banki átutalásra és készpénzátutalásra mond ki szabályokat, feltéve, ha a tranzakciók ezen országok valamelyikének a pénznemében történnek. Ha a pénzügyi művelet USA-dollárban vagy svájci frankban teljesül, az irányelv előírásait nem kell alkalmazni.

Az irányelv meghatározza azt a minimális időtartamot is, amikor a fizetési megbízásnak teljesülnie kell. Az időtartam legfeljebb hat nap lehet, amelyből öt napot az átutalási megbízás elfogadásától a kedvezményezettel kapcsolatban álló számlavezető intézetig, illetve kifizetőig történő eljuttatása tehet ki, egy napot pedig a jogosult részére történő rendelkezésre bocsátására (számlajóváírás vagy kifizetés) biztosítanak.

Az átutalást teljesítő intézményt az ügyfelekkel szemben előzetes, valamint a művelet lebonyolítását követően utólagos tájékoztatási kötelezettség terheli.

Ha az átutalás nem teljesül, az átutalásban részt vevő intézmények (a megbízó hitelintézete vagy e hitelintézet által igénybe vett közvetítő intézmény, vagy a jogosult által igénybe vett intézmény vagy az általa megbízott közvetítő intézmény) - az, amelyik felelős a teljesítés meghiúsulásáért - ügyfeleiknek legfeljebb 12 500 euróig visszafizetési garanciával tartoznak. Ez azt jelenti, hogy ha az átutalás nem teljesül, a hitelintézet/szolgáltató a megbízó kérésére tizennégy munkanapon belül köteles visszatéríteni az átutalás összegét, valamint jóváírni az átutalás összege után a megbízás időpontjától a visszatérítés jóváírásáig járó kamatot és az átutalás megbízót terhelő költségét, kivéve, ha az átutalás összegét időközben a jogosult javára jóváírták. Ha pedig az átutalás a jogosult/kedvezményezett hitelintézete (fogadó bank) által választott közreműködő magatartása vagy mulasztása miatt nem teljesült, akkor a jogosult hitelintézete köteles legfeljebb 12 500 euró erejéig az átutalás összegét a jogosult rendelkezésére bocsátani.

Ha az átutalás a megállapodásban szereplő határidőre, vagy ennek hiányában az 5+1 napra nem teljesül, a mulasztásban vétkes hitelintézet, szolgáltató kártérítést köteles fizetni ügyfelének (a megbízónak vagy a jogosultnak). A kártérítés magában foglalja az átutalás összegének az irányadó kamatláb alkalmazásával kiszámított kamatát is és egyéb, a késedelmes teljesítés miatti kárt is. Nem jár kártérítés, ha az igénybe vett intézmény bizonyítani tudja, hogy a késedelem nem az ő hibájából történt. A késedelmi kamat a fizetési késedelemmel érintett naptári fél évet megelőző utolsó napon érvényes törvényes késedelmi kamat.

Az irányelv rendelkezik a díjfelszámítás módjáról is. Az átutalást a teljesítő intézmény az előzetesen közölt díj és költség fejében köteles teljesíteni. Ha a felek másként nem állapodnak meg vagy jogszabály mást nem ír elő, a részt vevő államok közötti átutalási megbízás költségeit a megbízó viseli, azaz: a megbízó eltérő rendelkezése hiányában az átutalás összegét a jogosult javára teljes összegben, levonás nélkül kell jóváírni. Ha a megbízó úgy rendelkezik, hogy az átutalás díja és költsége részben vagy egészben a jogosultat terheli, a hitelintézet a levonással egyidejűleg köteles erről a kedvezményezettet tájékoztatni.

Ha az átutalás teljesítésében részt vevő valamely intézmény mégis levon költségeket az átutalt összegből, akkor saját költségére, a megbízó kérésére, köteles ezt a levont összeget a jogosult részére átutalni.

Az EU ezen irányelvét a magyar jogrendszer (a pénzforgalomról, a pénzforgalmi szolgáltatásokról és az elektronikus fizetési eszközökről szóló 232/2001. (XII. 10.) Korm. rendelet) lényegében már átvette, a kártérítési szabályoknál van még szükség kiegészítésekre.





>> Rendelet

az eurófizetésekről



Az irányelv tagállamokbeli bevezetésének tapasztalatairól 2001-ben készült tanulmány megállapította, hogy a fogyasztók továbbra is hiányos ismeretekkel vagy egyáltalán nem rendelkeznek semmilyen információval az átutalások költségéről, és a határokon keresztül teljesítendő átutalások átlagos költsége az 1993. évi hasonló jellegű felmérés óta alig változott. Megállapították azt is, hogy az eurónak mint elszámolási pénznek a bevezetése során megerősített célkitűzéssel, nevezetesen az euróátutalások költségeinek csökkentésében és a belső fizetések költségeihez való közelítésben semmilyen számottevő eredmény nem született.

Az a tény, hogy a tagországközi fizetések lassúbbak, és költségeik magasabbak a tagországokon belüli műveletek költségeinél, akadályozza a belső piac hatékony működését. Ez az euró iránti bizalmat is károsan befolyásolja. Ezért az Európai Parlament és az Európa Tanács 2001. december 19-én - az euróbankjegyek és -érmék bevezetését közvetlenül megelőzően - alkotta meg a tagországok közötti eurófizetésekről szóló 2560/2001. számú rendeletet. Ennek alapvető célja a belső piac működésének elősegítése érdekében gondoskodni arról, hogy a határokon keresztül, euróban történő fizetések költségei azonosak legyenek az egy tagállam határain belüli eurófizetések költségeivel. A rendelet a közösség egyes tagállamai közötti, azaz határokon keresztüli euróban történő azon fizetési műveletekre vonatkozik, amelyek összege nem haladja meg a 12 500 eurót. Az értékhatár 2006. január 1-jétől várhatóan 50 ezer euróra emelkedik. A megbízások kezelésének egyszerűsítése érdekében a rendelet hatálya alá tartozó megbízásokat nem kell fizetési mérleg jogcímmel ellátni.

A rendelet hatálya alá tartozó fizetési szolgáltatás a bankszámláról történő átutalás, illetve készpénz átutalása külföldre, valamint a kártya és más elektronikus fizetési eszköz használata az EU tagországai közötti fizetési forgalomban. A szabályozás határon átnyúló fizetés alatt azokat az euróátutalásokat érti, ahol az átutaló, illetve a kedvezményezett számláját két különböző tagországban lévő bank, hitelintézet vezeti. (Ez azokra az esetekre is vonatkozik, amikor a két különböző tagországban vezetett számla tulajdonosa ugyanaz a személy, illetve cég.) Kártyaműveletek esetében határon átnyúlónak tekintik, ha a kártyát kibocsátó hitelintézet, illetve a kártya elfogadója (kereskedő vagy az ATM pénzkiadó automatát üzemeltető bank) más-más tagországban van. Nem tartoznak a rendelet hatálya alá a pénzügyi szervezetek saját fizetési műveletei, mivel a rendeletet csak ügyfeleik megbízásai esetében, azaz a megbízó és a kedvezményezett vonatkozásában kell alkalmazniuk. A csekkforgalmat a rendelet nem szabályozza, abból kiindulva, hogy nem cél a csekkforgalom elterjesztése.

A rendelet legfontosabb rendelkezése az, hogy az eurófizetési műveletek díjai nem különbözhetnek attól függően, hogy a művelet bel- vagy külföldre, másik tagállamba irányul. A fő szabály tehát az, hogy a szolgáltató díjszabásában nem különböztetheti meg a tagországon belüli és a tagországok közötti forgalmat. A rendelet ezen túlmenően nem szól a díjak mértékéről, nyilvánvaló azonban, hogy távlati célja nem a belföldi átutalási díjak drágítása, hanem az egységes európai belső piac megteremtése a pénzforgalmi szolgáltatások tekintetében.

Az azonos díjszabás csak akkor alkalmazandó, ha a fizetési megbízás adattartalma megfelel a rendelet előírásainak, azaz ha az átutaló megadja a jogosult nemzetközi bankszámlaszámát (International Bank Account Number, röviden IBAN), valamint a bankazonosító számát (Bank Identifier Code, rövidítve BIC).





>> Képesek-e megfelelni az EU-s bankok?



A rendelet alkalmazása nagy kihívás az euróövezeti bankok számára, melyek annak megszületését megelőző tíz évben nem látták üzleti szempontból indokoltnak, hogy a fizetési forgalom kb. egy százalékát kitevő határokon keresztüli átutalási forgalom költséghatékony lebonyolítása érdekében egy új fizetési rendszert hozzanak létre. Ehelyett megmaradtak a korábbi, "manufaktúra" jellegű levelező banki kapcsolatok ápolásánál.

A díjak egységesítése több országban a belföldi átutalások enyhe emelkedését eredményezte. Ennél is fontosabb azonban, hogy az európai bankok 2001-2002-ben végre komolyan elkezdték a nagy tömegű, de egyenként relatíve kis értékű fizetési műveletek lebonyolítását támogató rendszerek kialakítását. Ilyenek az EBA klíringtársaság Euro 1 rendszere mellett létrejövő STEP I és STEP II rendszerek. Az utóbbi kifejezetten a rendelet hatálya alá tartozó átutalási műveletek elszámolására alakult. A STEP II rendszerben meghatározott szabványok és díjstruktúra már lehetővé teszi, hogy az euróátutalások elszámolásának költsége két tagország viszonylatában összehasonlítható legyen a tagországokon belüli elszámolásforgalom költségével. Ez igen jelentős nagyságrendi csökkenés a levelező bankok közötti díjakkal szemben. Ha több bankközösség is úgy dönt, hogy belföldi forgalmát ebben a rendszerben számolja el, tehát saját klíringházát megszünteti, akkor közösségi szinten csökkenhet a fizetési forgalom költsége.





>> Az új pénzforgalmi

szabályok alkalmazása



A 2560/2001. számú EU-rendelet, mint minden más EU-rendelet, csatlakozásunkat követően Magyarországon automatikusan hatályba lépett. A rendelet szövegét az Igazságügyi Minisztérium honlapján közzétették.

A magyar jog a bankok számára a nemzetközi bankszámlaszámnak (IBAN) az ügyfelek részére történő megadását már 2002-re kötelezővé tették. A nemzetközi bankszámlaszám nem új számlaszám, hanem a már meglévő 16 vagy 24 jegyű pénzforgalmi számlaszám kiegészítése négy karakterrel, amelyek közül az első kettő Magyarország nemzetközi országkódja (HU), amelyet egy kétjegyű ellenőrző szám követ. Ez a négy karakter kerül a belföldi pénzforgalmi jelzőszámok elé! A BIC a bankok "irányítószáma", a SWIFT nemzetközi banki üzenetközvetítő rendszerben, amit a bankok többsége a számlakivonatokon "SWIFT-kód" elnevezéssel már régóta feltüntet. A nemzetközi bankszámlaszámot és a bankazonosító számot a számlavezető bank általában feltünteti a számlakivonatokon, de kérésre az ügyféllel köteles az a bank is közölni ezeket az adatokat, amelyik még nem készült fel a fenti kódok kivonatra történő nyomtatására. Az azonos díj elvének alkalmazása 2004 májusától nálunk is hatályos. E szabályt azonban többen tévesen értelmezik. Az azonos díj elve elsősorban az euróövezeti országokból Magyarországra átutalók számára kedvező. Az átutalások magyarországi jogosultjai azonban ebből is profitálnak, hiszen a művelet alacsonyabb bankköltsége versenyhelyzetüket javítja, mivel bankköltség szempontjából nem hátrányosabb nekik fizetni, mint egy belső piaci partnernek. A Magyarországról átutalók egyelőre csak reménykedhetnek, hogy a piaci verseny révén a hazai bankok egyre kedvezőbb euróátutalási feltételeket kínálnak. A belföldre történő euró átutalás díjainak Magyarországon is azonosnak kell lennie a külföldre történő euróátutalás díjaival, de ez eddig is így volt. A költségazonosság elve tehát nem jelenti azt, hogy a rendelet hatálybalépésétől kezdve a külföldre történő euró átutalás díjai csökkennének.

A rendelet elvileg lehetővé teszi azt, hogy a nemzeti valutában (pl. forintban) teljesített határon átnyúló fizetésre is kiterjedjenek a rendelet szabályai, ha az adott ország kéri. Ennek azonban gyakorlati haszna nemigen lehetne, mivel a forint kevéssé használatos az EU tagországaival lebonyolított fizetési forgalomban. Forintösszegek külföldre történő átutalása nyilvánvalóan drágább lenne, mint a belföldi átutalások. Félő, hogy a díjak azonos szintje a belföldi átutalások díjának emelésével menne végbe, amit a legtöbb banki ügyfél nehezen fogadna el.

Szolgáltatásaik díjait, jutalékait a bankok, pénzügyi szolgáltatók üzletpolitikájuknak megfelelően szabadon állapítják meg. Az MNB arra törekszik, hogy a hatékony bankközi infrastruktúra révén csökkenjen egy átutalás költsége. Ennek érdekében szorgalmazza a jegybank a hazai hitelintézetek közvetlen vagy közvetett kapcsolódását a STEP II fizetési rendszerhez és várja el, hogy

- minden hitelintézetnek legyen SWIFT BIC-száma 2004. év végéig;

- minden hitelintézet tüntesse fel a BIC- és IBAN-számot a forint- és a devizaszámla-kivonatokon;

- a hitelintézetek tájékoztassák ügyfeleiket az euróátutalás küldésének és fogadásának feltételeiről;

- a hitelintézetek vizsgálják felül az euróátutalás esetén alkalmazott díjaikat és jutalékaikat az új lehetőségek figyelembevételével;

- minden hitelintézet gondoskodjon indirekt a STEP II kapcsolatról 2005-re; amely bank ilyet nem biztosít, az számíthat arra, hogy forintra konvertálva fog átutalásokat kapni, és nem tud ezen a rendszeren keresztül átutalásokat küldeni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.