BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszaüt a vízumszigor

Az elmúlt két évben több mint 30 milliárd dollárt vesztettek az amerikai vállalatok amiatt, hogy a kormányzat biztonsági okokból szigorította a beutazási vízumok kiadását - állítják az USA üzleti szövetségei. A nyolc érdekképviselet - köztük a Nemzeti Külkereskedelmi Tanács és az USA-kínai üzleti tanács - által készített tanulmány 734 cég véleménye alapján közli ezt a megdöbbentő összeget, amely 25,5 milliárdnyi bevételkiesést és 5,15 milliárd közvetett veszteséget takar. Elsősorban a kínai, indiai és orosz ügyfelek és alkalmazottak beutazása vált nehézkessé, őket a malajziai, indonéz és dél-koreai állampolgárok követik.

A Boeing például olyan esetről számolt be, amikor egy külföldi ügyfél nem tudta átvenni a megrendelt repülőgépeket, mivel a pilóták nem kaptak vízumot. A Motorola egy tízmilliós vietnami kormánymegbízástól esett el a washingtoni hatóságok túlzott óvatossága miatt, míg a Lucent Technologies kínai alkalmazottai továbbképzését nem tudta lebonyolítani. Ilyen vízumproblémák 2001 szeptembere előtt gyakorlatilag nem léteztek az Egyesült Államok vállalatai számára - hangoztatják a Bloomberg által megszólaltatott vállalatvezetők.

Igaz, az utóbbi időben érzékelhető némi javulás. A kormányhivatalok tavaly már a vízumok 80 százalékát három héten belül kiadták, míg 2002-ben még két hónap volt az átlag - hangoztatja Maura Harty külügyminiszter-helyettes. Az üzleti szervezetek azonban ezzel sem elégedettek; azt szeretnék, ha a vízumkiadás egy esetben sem tartana tovább 30 napnál, és alapszabályként 48 óra alatt megszületne a döntés.

Egy friss felmérés szerint az amerikai márkák imázsának sem tesz jót a Bush-kormányzat külpolitikája. Az NOP World piackutató cég 30 országban végzett felméréséből kiderül, hogy az elmúlt egy évben - 1998 óta első ízben - nem nőtt, hanem csökkent az amerikai termékek népszerűsége a világban. Ezzel ellentétes ugyanakkor a Research International szintén most ismertetett felmérése, amely szerint az amerikai márkák népszerűsége még az iszlám országokban sem csökken, annak ellenére, hogy világszerte ellenérzés tapasztalható az USA geopolitikai törekvéseivel szemben. Akárhogy is, az amerikai vállalatok aggódnak megítélésük esetleges romlása miatt. Ezt jelzi, hogy a DDB Worldwide és más érintett cégek nemrég egymillió dolláros alapot hoztak létre közös marketingoffenzíva finanszírozására.





Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.