A munkaidő emelése után most a vezetői fizetések korlátozása került annak a vitának a középpontjába, amely a német gazdaság versenyképességének javításáról folyik. A munkaadók azzal védekeznek a szerintük populista felvetés ellen, hogy nemzetközi viszonylatban nem keresnek túl sokat, és a kulcsemberek fizetésének csökkentése azok elvándorlásához és a cég helyzetének további romlásához vezetne.
Dénes Gábor, a Menedzserek Országos Szövetségének főtitkára nem tart attól, hogy a hazánkban működő német tulajdonú vállalatoknál is napirendre kerülne a vezetői jövedelmek csökkentése. Szerinte itthon egészen mások a gazdasági és társadalmi feltételek, ráadásul az ilyen lépések Németországban is legfeljebb szimbolikus eredményt hozhatnak.
A vitához a DaimlerChrysler vezetőségének nemrég közzétett ajánlata adta meg a kezdő lökést: e szerint készek lemondani fizetésük tíz százalékáról, amennyiben az üzemi tanács hozzájárul az éves szinten 500 millió eurónyi költséglefaragást előirányzó takarékossági programhoz. Ennek alternatívája az lenne, hogy részben külföldre telepítik a C kategóriájú Mercedesek gyártását - emlékeztet a Stuttgarter Nachrichten.
A felajánlást egyöntetűen helyeselték a vezető politikai erők. Kurt Beck SPD-elnökhelyettes, egyúttal rajna-pfalzi miniszterelnök ugyanúgy helyes lépésnek nevezte a DaimlerChrysler ajánlatát, mint a Lufthansa vezetőségének 2001-ben tett hasonló engedményét. Guido Westerwelle FDP-elnök hangsúlyozta: a menedzsereknek is ki kell venniük a részüket azokból a megszorításokból, amelyek a dolgozókat érintik. Hasonlóan nyilatkozott Christoph Böhr CDU-alelnök is.
Brigitte Zypries szövetségi igazságügyi-miniszter kilátásba helyezte, hogy akár törvényi eszközökkel is beavatkoznak a menedzseri fizetések alakulásába. A politikus a 2002-ben létrehozott vállalatirányítási kódex eddigi tapasztalatairól elmondta: a jogi erővel nem bíró dokumentumot eddig mindössze 77 tőzsdei cég írta alá, ami túlságosan kevés.
Michael Rogowski, a német iparszövetség (BDI) elnöke ezzel szemben populistának tartja a magas vezetői fizetésekkel kapcsolatos panaszokat, a törvényi szabályozásnak pedig minden formáját elutasítja. Legfeljebb szimbolikus jelentőséget tulajdonít az esetleges korlátozásoknak. Jörg Krings, a Booz Allen Hamilton tanácsadó cég partnere hozzáteszi, hogy a vezetői fizetések korlátozása esetén fel kell készülni a legjobb szakemberek elvándorlására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.