BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az M6-os okozta Medgyessy bukását?

Egy 60 kilométeres magyarországi autóútszakaszról folyó vita kényszerítette lemondásra Medgyessy Pétert - írja a francia Le Point című hetilap. Az újság szerint az eset durva nézeteltérésekre adott okot Franciaország és Németország között. A budapesti Paribas volt igazgatója, a magyar miniszterelnök a tenderen a francia Vinci csoportot támogatta, amely 10 százalékkal nagyobb összegért vállalta volna az útépítést, de technikai ajánlata és 22 éves felújítási garanciája összességében olcsóbbnak ígérkezett. Csillag István szakminiszter viszont egy osztrák-német konzorciummal készült megkötni az 508 millió eurós koncessziós szerződést. A cikket ismertető Magyar Nemzet összeállításából az is kiderül, hogy az M6-os kivitelezésére végül kijelölt, a Bilfinger Berger BOT GmbH, a Porr Infrastruktur GmbH és a Swietelsky International Baugesellschaft alkotta M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6DA) egyik tagja, a német Bilfinger-Berger cég két éve belekeveredett egy németországi pártfinanszírozási botrányba. A német szociáldemokrata párt 2002 márciusában félmilliárd márka adomány vett át törvénytelenül az állami megbízásokat elnyerő cégektől. A Magyar Nemzet úgy tudja, Medgyessy Péter az M6-os pályázatának kivizsgálására szólította fel Csillag István közlekedési minisztert és titkosszolgálati tájékoztatást is kért a nyertes konzorcium üzleti hátteréről és a versenyeztetés körülményeiről. Gaál Gyula, a gazdasági tárca államtitkára a Népszabadságnak azt mondta, hogy a miniszterelnök nem elsősorban a korrupciós híresztelések vizsgálatát szorgalmazta, hanem arra volt kíváncsi, elhalasztható-e tender eredményhirdetése az ajánlatokban lévő, még nyitott kérdések lezárásáig. A legelőnyösebb ajánlatot adó M6DA esetében a lap szerint állítólag az okozott bizonytalanságot, hogy pénzügyi modelljében nem biztosította a fedezetet a 2026-ig kétszer felújítandó sztráda második rekonstrukciójához, az azóta lefolytatott tárgyalások nyomán azonban áremelés nélkül is garantálta a munkák elvégzését, és a Magyar Hírlap úgy tudja, a megállapodást a pályaszakasz megépítésére és 22 éven keresztüli üzemeltetésére a kitűzött szeptember végi időpontig aláírják. Abban az esetben egyéként, ha a koncessziós szerződésekben vállalt felújítások elmaradása vagy részleges teljesítése a befektető társaságoknak felróható szerződésbontási ok lenne, az M6-os további díjfizetés nélkül kerülne az állam tulajdonába. Medgyessy egyébként egy interjúban azt mondta, hogy az M6-os csak az utolsó csepp volt a pohárban, Csillaggal először az M5-ös visszavásárlásának elhúzódása miatt különbözött össze. (MN - nol - mh)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.