Egyre több német vállalat tervez beruházásokat külföldön, elsősorban Kelet-Közép-Európában - erősíti meg a német kereskedelmi és iparkamara (DIHK) felmérése. Hasonló következtetésre jutott a müncheni Roland Berger tanácsadó cég nemrég ismertetett tanulmánya (VG, 2004. augusztus 18., 2. oldal).
A hét és fél ezer cég megkérdezésén alapuló kamarai anyag szerint a nagyvállalatok után immár a közepes és kisméretű társaságok is egyre nagyobb számban aktivizálódnak. Ennek köszönhetően az idén rekordszintet, 43 százalékot ért el azon német vállalatok aránya, amelyek külföldi beruházást terveztek; a tavalyi hasonló felmérésben még csupán 38 százalék nyilatkozott így. Elsősorban az elektrotechnikai, a textil-, a vegy- és a gépipari cégek aktivitása nő látványosan.
Az expanziós kedvet nagymértékben növeli, hogy a német gazdaság (különösen az exportra termelő iparágak) szekere az idén meglódulni látszik - emlékeztet a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Számos cég nyilatkozott úgy, hogy végre elővehették az évek óta porosodó beruházási terveket. A külföldi terjeszkedés ugyanakkor azzal jár, hogy odahaza alig van érzékelhető hatása a konjunktúra élénkülésének; Németországon belül sokkal kevesebb cég tervez további beruházásokat, ami meglehetősen rossz hír a munkanélküliség és a fogyasztói kereslet további alakulása szempontjából.
A beruházások külföldre vitele egyre erőteljesebb politikai viharokat vált ki az EU legnagyobb gazdaságában is. A DIHK elnöke, Ludwig Georg Braun már tavaszszal felszólította a német cégeket, hogy használják ki a határokon túl kínálkozó lehetőségeket. Ezt a berlini kormány hazafiatlan hozzáállásnak bélyegezte, ám a kamara hangoztatja: ahhoz, hogy érdemes legyen Németországban beruházni, számos reformintézkedésre volna szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.