Pénteken hivatalosan is bejelenti az Európai Bizottság, hogy kezdeményezi a szigorú költségvetési politikát előíró stabilitási és növekedési paktum módosítását. Mint ismert, az alapszerződések részét képező paktum úgy próbál őrködni az euró árfolyamán, hogy előírja a tagállamoknak: GDP-arányos államháztartási hiányuk legfeljebb 3 százalék lehet. Ezt azonban az elmúlt években néhány tagállam többször is megsértette.
A Les Echos értesülései szerint Joaquín Almunia pénteken előterjesztendő javaslata alapvetően két pontban enyhítené a paktum előírásait. Egyrészt az eddig szereplő "súlyos receszszió" mellett a több évig tartó lassú növekedés esetét is belevenné azoknak a "kivételes körülményeknek" a meghatározásába, amelyek fennállása esetén az EU eltekint a 3 százalékos plafon kötelező betartásától. Másrészt pedig egyéni elbírálást vezetne be annak az időtartamnak a meghatározása során, amely alatt a jogsértőnek vissza kell térnie a 3 százalékos plafon alá (ez utóbbi jelenleg mindenki számára egységesen egy év, a visszatérést meghatározó terv kidolgozására pedig négy hónap).
Az egyedi elbírálás, ha nemcsak az időtartamra, hanem a deficit okainak és következményeinek vizsgálatára is kiterjed, bizonyos szempontokból kedvező, más szempontokból viszont kedvezőtlen lehet Magyarország számára - fejtette ki lapunk érdeklődésére Bartha Attila, a Kopint-Datorg tudományos főmunkatársa. Szerinte például a hazai nyugdíjreform megtörténte olyan tényezőként eshet a latba, amely kedvezően befolyásolhatja az államháztartási hiány megítélését (hiszen az összgazdasági szempontból pozitív hatású reform némileg emeli ugyan a deficitet, ám ez olyan típusú hiány, amely hosszú távon éppen az állami pénzügyek fenntarthatóságához járul hozzá).
Szintén kedvező lehet hazánk számára a kutató szerint, ha a beruházási típusú költekezés nem esne olyan elbírálás alá, mint a folyó állami kiadások - akár fizikai beruházásokról, például autópálya-építésről, akár a humán erőforrások fejlesztéséről van szó. Brüsszel számára is nyilvánvaló ugyanis, hogy az új tagállamok zömében alulfejlett az autópálya-hálózat, amelynek kiépítése nagyon megterheli az államháztartást.
Ha viszont az államháztartási hiány által keltett inflációs nyomás vizsgálata kerül napirendre a paktum újraértelmezése során, az hazánk számára sokkal előnytelenebb lenne, mint például Németország esetében, ahol a tartósan magas deficit dacára az egész EU-ban az egyik legalacsonyabb a drágulás üteme - hívja fel a figyelmet Bartha Attila. Idehaza viszont egyértelmű a kapcsolat a gyorsabb GDP-növekedés miatt egyébként is tempósabb infláció és a költségvetési deficit között. Szintén kedvezőtlen lenne magyar szempontból a Kopint-Datorg kutatója szerint, ha az államháztartási mérleg és a folyó fizetési mérleg kapcsolata is vizsgálat tárgyát képezné, hiszen a hazai ikerdeficit az eurózóna tagjaira nem jellemző.
Az egyéni elbírálás lehetőségének megteremtése azonban komoly veszélyeket is hordoz magában: ha túl sok szempontot vesznek figyelembe, akkor szinte minden tagállam beleeshet egyikbe-másikba, ami pedig az egész paktum komolyságát veszélyezteti. A péntekre várt módosítási javaslatok között a Les Echos szerint olyanok is szerepelnek, mint a tagállamok közti költségvetési koordináció javítása és a kedvező konjunktúrájú időszakokban államháztartási többlet ajánlása. A javaslatokat a tagállamok először a pénzügyminiszteri tanács szeptember 10-11-i informális ülésén vitatják meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.