Ha valakinek nyolcvanezer forint kölcsönre van szüksége, ezt negyvennyolc órán belül megkaphatja, harminckilenc hétig kell törleszteni, és a nyolcvanezer forintos kölcsön fejében 133 848 forintot kell visszafizetnie - írja a Magyar Rádió Online.

A közkeletű jó tanács szerint: se rokonnak, se barátnak, se közeli ismerősnek ne adjon kölcsönt az, aki szeretné megőrizni velük a jó kapcsolatot. Igen ám, de adódhat az ember életében olyan helyzet, amikor szüksége lenne hirtelen néhány tízezer forintra.

Varga István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének főosztályvezetője a számlavezető bankjához fordulna egy gyors, áthidaló személyi kölcsönért, de látni kell - teszi rögtön hozzá -, hogy nagyon-nagyon sok olyan ember él ebben az országban, akinek nemhogy bankszámlája nincsen, de annyi jövedelme sincsen, hogy megérje neki bankszámlával rendelkezni. És bizony, ezek az emberek sokkal gyakrabban is kerülhetnek pénzzavarba, úgyhogy tulajdonképpen nekik szólnak azok az úgynevezett gyorskölcsönök melyeket a bankok hirdetnek.

Tudni kell, hogy minél rövidebb futamidejű és minél kisebb összegű a kölcsön, viszonylagosan annál magasabb a kamata. Létezik például egy gyorskölcsön, aminek hallatlanul magas a teljes hiteldíjmutatója, kettőszázvalahány százaléktól több mint négyszáz százalékig terjed. A felügyelet nemrégiben tette közzé. Tipikusnak mondható, hogyha valakinek nyolcvanezer forint kölcsönre van szüksége, ezt negyvennyolc órán belül megkaphatja, harminckilenc hétig kell törleszteni és a nyolcvanezer forintos kölcsön fejében százharmincháromezer-nyolcszáznegyvennyolc forintot kell visszafizetnie.

Felmerül persze a kérdés, hogy nem uzsoráról van-e szó, persze hivatalos, banki uzsorakamatról. Az, hogy uzsorakamatnak minősül-e vagy nem egy kölcsön, ahhoz két dolog kell. Az egyik, hogy valamelyik fél nagyon rászorult helyzetben legyen, és a másik fél erről tudva, ezt kihasználva kényszerítse őt bele. Azt is hozzá kell tennem, hogy a Pénzügyi Felügyelet soha nem jogosult az uzsora megállapítására, ezt csak bíróság teheti Magyarországon, és mindig csak konkrét ügylet kapcsán. Tehát általánosságban nem lehet kijelenteni azt, hogy azért, mert valami drága, azért az uzsorának minősül. Bármennyire aránytalannak is tűnik a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás közötti különbözet, mindaddig, amíg a fél abban a helyzetben van, hogy választhatja, hogy igen vagy nem, esetleg választhat más szolgáltatások között is, mindaddig nem tartjuk megállapíthatónak az uzsora valószínűségét.

A Pénzügyi Felügyelet nyújthatna be keresetet, de még egyszer sem élt ezzel az eszközzel, inkább arra törekszenek, hogy megpróbálják másként befolyásolni a pénzügyi piaci szolgáltatók magatartását. Ennek egyik eszköze például, hogy honlapjukon közzéteszik az általuk vitathatónak tartott banki gyakorlatot. Ez nyilván kínos az érintetteknek, ráadásul biztosak lehetnek benne, hogy az összes szakmabeli olvassa a honlapot.

Többek között az egyik terve a Felügyeletnek az, hogy a közérdekű pénzügyi információkat, például az önkormányzatok segítségével vagy egyéb közintézmények segítségével úgy juttassa el az emberekhez a legtávolabbi falvakba is, hogy egyszerű, közérthető nyelven értesüljenek róla. Ha bárki bármikor úgy érzi, hogy méltánytalanság vagy bármi egyéb érdeksérelem érte őt a pénzügyi szervezetek részéről, akkor ennek a bejelentésnek a Pénzügyi Felügyeletnél van a helye. A Felügyelet minden egyes esetben megvizsgálja azt, hogy alapos-e a bejelentése az ügyfélnek. És amennyiben szükséges, megteszi a további lépéseket, az ügyfelek pedig minden egyes esetben érdemi választ kapnak. De azt hangsúlyozni kell, hogy ez soha nem pótolja a jogvitában a bírósági ítéletet. (MR)