BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Oldani kellene a függőséget

Polgármesterszemmel című rovatunkban önkormányzati vezetőket kérünk arra, fejtsék ki álláspontjukat az őket leginkább foglalkoztató, településüket érintő aktuális kérdésekről. Arra várunk választ, hogyan látják a polgármesterek önkormányzatuk helyzetét, lehetőségeit az európai uniós csatlakozás után. Ezúttal Pap János békéscsabai polgármester, a Megyei Jogú Városok Szövetsége alelnökének írását közöljük.

Az önkormányzati jogok és érdekek rendszeresen sérülnek Magyarországon azokban az időszakokban, amikor a pénzügyminiszter legfőbb célja a költségvetési hiány mérséklése. A kormány-önkormányzat-lakosság háromszög konfliktus feloldása érdekében az önkormányzatok központi finanszírozásban struktúraváltásra van szükség. Ha marad a jelenlegi elosztási rendszer, akkor a népszerűtlen, megszorító lépéseket a kormányok továbbra is az önkormányzatokon keresztül próbálják megvalósítani. A konfliktushelyzetet oldaná, ha minél több helyi bevétel maradhatna a településeken, és csökkenne a központi bevételek összege. A testidegen iparűzési adó helyett maradhatna helyben a vállalkozói nyereségadó 25-30 százaléka, vagy például a településen befizetett általános forgalmi adó teljes összege. S legyen szabadon felhasználható minél több bevétel a települések számára, dönthessék el az ott élők, mire fordítják a rendelkezésükre álló pénzeket, mi számukra a legfontosabb cél.

Az intézményrendszer zökkenőmentes működtetésére az önkormányzatoknak 2005-ben jóval több pénzt kell áldozniuk, mint az idén. A várható infláció, a növekvő energiaárak, a kötelező béremelések és egyéb központi előírások teljesítése Békéscsabának jövőre 500 millió forint többletkiadást okoz. Tíz százalék saját jogú bevételnövekedés mellett a költségvetés tervezett főösszege 100 millió forinttal kevesebb lesz, mint volt 2004-ben, 12,37 milliárd forintról 12,27 milliárdra csökken. Ilyen adatok mellett aligha lehet beszélni a működtetési költségek bővülő finanszírozásáról.

A kedvezőbb finanszírozás érdekében a német modellhez hasonlóan a kormánynak át kellene vállalnia a közalkalmazotti és köztisztviselői béremelések többletterheit annak érdekében, hogy az önkormányzatok ne kényszerüljenek a központi és brüsszeli támogatásokból megvalósuló fejlesztési projektek egy részének elodázására. Békéscsaba intézményrendszerében már nincsenek tartalékok, az alkalmazotti létszám minimalizálása öt évvel ezelőtt megtörtént, egy-két óvoda vagy bölcsőde összevonása minimális megtakarítást eredményezne. A bérköltségek növekedése mellett 2005-ben a kötelezően előírt, új pluszfeladatok is jelentős többletköltségekkel járnak.

A legtöbb nagyvároshoz hasonlóan Békéscsaba 2005-re a helyben maradó személyi jövedelemadó növekedésével számolt a 2002 őszén megvalósuló közalkalmazotti béremelésből adódóan. Ám az adócsökkentések miatt az szja helyben maradó összege Békéscsabán az előzetesen számított 8-10 százalékos növekedéssel szemben jövőre mindössze 1,7 százalékos lesz. A liberális gazdaságpolitikai cél megvalósult, de ki fogja kifizetni a közvilágítási számlákat? A helyben maradó szja 2,5 százalékának tervezett befagyasztása további korlátokat állít az egészséges intézményműködtetés elé.

Békéscsaba a jelenlegi ciklusban számos beruházási programot valósít meg az oktatás, az egészségügy és a szociális ellátás területén, s további új lakások is épülnek. A már tendereztetett, illetve kivitelezés alatt álló projektek az eredeti tervek szerint valósulnak meg, függetlenül a 2005-ös évi költségvetési kondícióktól. Azonban előfordulhat, hogy a még tervezés alatt álló, nem lezárt programok időben eltolódnak, a kedvezőtlenebb központi finanszírozás miatt romló költségvetési pozíció miatt.

A város kevés hitelből gazdálkodik, 12 milliárd forint költségvetési főösszeg mellett a kölcsönök összege 1,1 milliárd forint, s 2005-ben a törlesztőrészlet öszszege alig haladja meg a 300 millió forintot. További hitelekkel a beruházások tervezett megvalósítási időpontja tartható lenne, ám Békéscsaba csak stratégiai fejlesztések megvalósítása érdekében hajlandó hiteleket felvenni. Többek között ilyen lesz majd a város teljes csatornázottságát és szennyvízkezelését megoldó ISPA-program, amelynek költsége jóval meghaladja a tízmilliárd forintot és az önerő összege az egymilliárdot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.