Soha senki nem érzi kellemesnek a hőmérsékletet a BKV járművein
A BKV jármûvein plusz öt fok alatti kinti hõmérsékletnél be kell fűteni, ám elég, ha csak két-három fokkal van melegebb bent. Nem csoda, hogy gyakorlatilag senki nem érzi jól magát - írja a Népszabadság.
Télen a hideg, nyáron pedig a levegőtlen, fülledt járművek miatt panaszkodnak az utasok a BKV-járatokon. Ebben a kérdésben azonban nem lehet mindenki kedvére tenni, hiszen nincs olyan optimális hőmérséklet, amikor az alul- és a túlöltözött utasok egyformán jól érzik magukat. S vannak - nem is kevesen -, akik az öltözetükhöz képest túlfűtöttnek ítélt utastér miatt energiapazarlást emlegetnek. A járműveket azonban ettől függetlenül temperálni kell, már plusz öt fok alatti kinti hőmérsékletnél fűteni kell. Igaz, a hivatalos - nemzetközi - állásfoglalás szerint elég, ha az utastérben két-három fokkal van melegebb, mint az utcán. Az egyébként kis különbséget az emberek a szélvédett helyen lényegesen nagyobbnak érzik, és ez az a hőmérsékleti határ, ahol még nem melegszik rá az utasra a kabát - állítják a szakértők. A régi, nyitott vezetőállás, a halinacsizma és a földig érő nehéz bunda régen a múlté, mint ahogy a dermesztően hideg, szigetelés nélküli utasterekre szintén kevesen emlékeznek már.
Ma már a fővárosban közlekedő tömegközlekedési járművek csaknem kilencven százaléka fűthető, a vezetőfülkét viszont minden kocsiban be lehet melegíteni, legalábbis annyira, hogy a munkához megfelelő hőfok legyen - tudtuk meg Deme Sándortól, a BKV Műszaki Főmérnökségének vasúti jármű-osztályvezetőjétől. Az egyes járműfajtákat azonban a megállók távolságától és az útvonaltól függően eltérően kell temperálni. A HÉV szerelvényein hosszabb megállókkal és utazási távolsággal lehet számolni, ezért melegebb belső teret kell biztosítani. Arra is lehetőséget kell teremteni, hogy az utasok a vastag télikabátot fogasra akasztva, melegben, kényelmesen utazzanak. E vonatokon ezért háromfokozatú, viszonylag nagy teljesítményű rendszer működik.
Egyáltalán nincs fűtőberendezés viszont a metrószerelvények utasterében, de a föld alatti vonatokon a legnagyobb hidegben sem barátságtalan a hőmérséklet. A kocsikat ugyanis az alagút "fűti", amelyet viszont a járművek indításakor és fékezésekor keletkező, úgynevezett hulladék hő melegít fel. A föld alatti cső klímája télen-nyáron kiegyenlíti az utastér hőmérsékletét. (Népszabadság)


