A BKV jármûvein plusz öt fok alatti kinti hõmérsékletnél be kell fűteni, ám elég, ha csak két-három fokkal van melegebb bent. Nem csoda, hogy gyakorlatilag senki nem érzi jól magát - írja a Népszabadság.
Télen a hideg, nyáron pedig a levegőtlen, fülledt járművek miatt panaszkodnak az utasok a BKV-járatokon. Ebben a kérdésben azonban nem lehet mindenki kedvére tenni, hiszen nincs olyan optimális hőmérséklet, amikor az alul- és a túlöltözött utasok egyformán jól érzik magukat. S vannak - nem is kevesen -, akik az öltözetükhöz képest túlfűtöttnek ítélt utastér miatt energiapazarlást emlegetnek. A járműveket azonban ettől függetlenül temperálni kell, már plusz öt fok alatti kinti hőmérsékletnél fűteni kell. Igaz, a hivatalos - nemzetközi - állásfoglalás szerint elég, ha az utastérben két-három fokkal van melegebb, mint az utcán. Az egyébként kis különbséget az emberek a szélvédett helyen lényegesen nagyobbnak érzik, és ez az a hőmérsékleti határ, ahol még nem melegszik rá az utasra a kabát - állítják a szakértők. A régi, nyitott vezetőállás, a halinacsizma és a földig érő nehéz bunda régen a múlté, mint ahogy a dermesztően hideg, szigetelés nélküli utasterekre szintén kevesen emlékeznek már.
Ma már a fővárosban közlekedő tömegközlekedési járművek csaknem kilencven százaléka fűthető, a vezetőfülkét viszont minden kocsiban be lehet melegíteni, legalábbis annyira, hogy a munkához megfelelő hőfok legyen - tudtuk meg Deme Sándortól, a BKV Műszaki Főmérnökségének vasúti jármű-osztályvezetőjétől. Az egyes járműfajtákat azonban a megállók távolságától és az útvonaltól függően eltérően kell temperálni. A HÉV szerelvényein hosszabb megállókkal és utazási távolsággal lehet számolni, ezért melegebb belső teret kell biztosítani. Arra is lehetőséget kell teremteni, hogy az utasok a vastag télikabátot fogasra akasztva, melegben, kényelmesen utazzanak. E vonatokon ezért háromfokozatú, viszonylag nagy teljesítményű rendszer működik.
Egyáltalán nincs fűtőberendezés viszont a metrószerelvények utasterében, de a föld alatti vonatokon a legnagyobb hidegben sem barátságtalan a hőmérséklet. A kocsikat ugyanis az alagút "fűti", amelyet viszont a járművek indításakor és fékezésekor keletkező, úgynevezett hulladék hő melegít fel. A föld alatti cső klímája télen-nyáron kiegyenlíti az utastér hőmérsékletét. (Népszabadság)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.