Áprilistól Magyar Bormarketing Kht.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának legutóbbi ülésén úgy döntöttek, a szükséges források hiánya ellenére is megalakítják a Magyar Bormarketing Kht.-t - tudta meg a Világgazdaság. Az aktusra információink szerint április folyamán kerülhet sor, ám e pillanatban úgy tűnik, hatékony működésre csak 2006-ban lesz esélye a szervezetnek. Ennek oka, hogy ebben az évben maguk az alapítók sem számítanak elégséges anyagi eszközökre.
A földművelésügyi tárca jelezte, kész forintra pontosan akkora összeggel támogatni a kht.-t, amennyit maga a szakma erre a célra összead - tájékoztatta lapunkat Urbán András, a HNT főtitkára. Ily módon a borászok, pincészetek, szervezetek által felajánlott pénzek megduplázódnának - akár a borpromócióval is foglalkozó Agrármarketing Centrum költségvetésének terhére. Ám az ma még tökéletesen nyitott kérdés, hogy a szakma mennyit hajlandó beletenni az "ügybe". Gere Attila, a Pannon Bormíves Céh elnöke például lapunk kérdésére azt sem tartottak kizártnak, hogy a szervezet tagjai egyenként hárommilliót ajánljanak fel. Ezek a számítások azonban nem egzaktak mindaddig, amíg a kht. jogi értelemben nem jön létre, és nem fogadja el szervezeti és működési szabályzatát. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, először az kell - mint Urbán megemlítette -, hogy jövő heti tanácskozásán a nagy pincészeteket tömörítő Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége is állást foglaljon. Egyelőre úgy tűnik, az alapítók közé országos szervezetek kerülnek, ám a regionális érdekeket képviselő fórumok - mint a Tokaj Renaissance vagy az Egri Borért Egyesület - is csatlakozhatnak.
A Világgazdaság már több ízben beszámolt arról, hogy a szakmában sokan csak akkor tartanák értelmesnek a kht. - amelynek korábbi elképzelések szerint nemzeti boriroda lett volna az elnevezése - ténykedését, ha számottevő források igénybevételével folytathatná a magyar borok hazai és nemzetközi népszerűsítését, az imázsépítést. Evégett egy még 2004-es verzió szerint (kidolgozása Botos Ernő Péter miniszteri biztos nevéhez fűződött) a jövedéki adó korrekcióját tartották indokoltnak. Azt kérték, a literenként nyolcforintos teherből három forintot forgasson vissza az állam bormarketingre. Ezt a Pénzügyminisztérium tavaly határozottan elutasította. Az ágazat most ismét arra készül, hogy erőteljes lobbizást folytasson egy ilyen kormányzati-parlamenti döntés meghozatala érdekében.


