A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának legutóbbi ülésén úgy döntöttek, a szükséges források hiánya ellenére is megalakítják a Magyar Bormarketing Kht.-t - tudta meg a Világgazdaság. Az aktusra információink szerint április folyamán kerülhet sor, ám e pillanatban úgy tűnik, hatékony működésre csak 2006-ban lesz esélye a szervezetnek. Ennek oka, hogy ebben az évben maguk az alapítók sem számítanak elégséges anyagi eszközökre.
A földművelésügyi tárca jelezte, kész forintra pontosan akkora összeggel támogatni a kht.-t, amennyit maga a szakma erre a célra összead - tájékoztatta lapunkat Urbán András, a HNT főtitkára. Ily módon a borászok, pincészetek, szervezetek által felajánlott pénzek megduplázódnának - akár a borpromócióval is foglalkozó Agrármarketing Centrum költségvetésének terhére. Ám az ma még tökéletesen nyitott kérdés, hogy a szakma mennyit hajlandó beletenni az "ügybe". Gere Attila, a Pannon Bormíves Céh elnöke például lapunk kérdésére azt sem tartottak kizártnak, hogy a szervezet tagjai egyenként hárommilliót ajánljanak fel. Ezek a számítások azonban nem egzaktak mindaddig, amíg a kht. jogi értelemben nem jön létre, és nem fogadja el szervezeti és működési szabályzatát. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, először az kell - mint Urbán megemlítette -, hogy jövő heti tanácskozásán a nagy pincészeteket tömörítő Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége is állást foglaljon. Egyelőre úgy tűnik, az alapítók közé országos szervezetek kerülnek, ám a regionális érdekeket képviselő fórumok - mint a Tokaj Renaissance vagy az Egri Borért Egyesület - is csatlakozhatnak.
A Világgazdaság már több ízben beszámolt arról, hogy a szakmában sokan csak akkor tartanák értelmesnek a kht. - amelynek korábbi elképzelések szerint nemzeti boriroda lett volna az elnevezése - ténykedését, ha számottevő források igénybevételével folytathatná a magyar borok hazai és nemzetközi népszerűsítését, az imázsépítést. Evégett egy még 2004-es verzió szerint (kidolgozása Botos Ernő Péter miniszteri biztos nevéhez fűződött) a jövedéki adó korrekcióját tartották indokoltnak. Azt kérték, a literenként nyolcforintos teherből három forintot forgasson vissza az állam bormarketingre. Ezt a Pénzügyminisztérium tavaly határozottan elutasította. Az ágazat most ismét arra készül, hogy erőteljes lobbizást folytasson egy ilyen kormányzati-parlamenti döntés meghozatala érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.