Az elmúlt napokban kötött dollártízmilliárdos üzletek is azt bizonyítják, hogy egyre jobb üzlet a cseppfolyósított gáz (LNG) gyártása és kereskedelme. Ebben egyfelõl a gyártási technológia olcsóbbá válása, a szállítási kapacitások növekedése, másfelõl az emelkedõ energiaárak játszanak szerepet. Szakértõi számítások szerint az LNG-terminálok létesítésének költsége az elmúlt évtizedekben gyors ütemben csökkent, a Shell adatai legalább hatvanszázalékos áresésrõl tanúskodnak.
Ennek következtében az LNG versenyképessé vált minden olyan esetben, amikor a földgázt csõvezetéken 3500 kilométernél távolabbról kellene szállítani. Molnár László, az Energiaközpont Kht. ügyvezetõ igazgatója a Világgazdaság érdeklõdésére elmondta, hogy miután az LNG alapanyaga a földgáz, annál mindenképpen magasabb lesz az ára, ugyanakkor számos térségben ez az egyetlen megoldás a növekvõ földgázigény kielégítésére. Hozzátette, hogy az elsõ szállítások az LNG-korszak kezdetén Algériából indultak Franciaországba, vagyis közeli célállomásokra, míg ma már az óceánokat átszelõ óriástankerek százai üzemelnek. A LNG-üzletet ugyanakkor komolyan fenyegeti a terror, hiszen a tankereknek és a termináloknak is rendkívül nagy az energiakoncentrációja, egyes elemzõk az atomerõmûvekhez hasonlítják ezeknek a létesítményeknek, berendezéseknek a veszélyeztetettségét.
Magyarországra egyelõre nem éri meg cseppfolyós gázt szállítani, a szükséges infrastruktúra kiépítése az Adrián ugyanis túlságosan drága lenne. Korábban felmerült egy dunai terminál esetleges megépítése, de annak dollármilliárdokban mérhetõ költségei teljes mértékben gazdaságtalanná tennének egy ilyen fejlesztést. Magyarország földgázfelhasználása, a meglévõ csõvezetéki kapcsolatok és az elõkészületben lévõ Nabucco vezeték szinte kizárttá teszi, hogy valaha is érdemes legyen a Dunán cseppfolyósított földgáz szállításán gondolkodni.
Katarban persze más a helyzet. Az állami tulajdonban lévõ Qatar Petroleum vezetõi sorra kötik az óriásüzleteket. A napokban csaknem hétmilliárd dollár értékû LNG-üzletet hoztak tetõ alá a Royal Dutch/Shell-lel. A holland-brit energiaóriás 30 százalék erejéig bevásárolta magát a Qatar Gas 4 nevû projektet lebonyolító vegyesvállalatba, melyet az arab ország északi részén feltárt földgázkincs hasznosítására hoztak létre - írja a MarketWatch. A 25 évre szóló kontraktusban egy cseppfolyósító üzem létrehozása is szerepel, ahol mínusz 162 fokra hûtik le és tömörítik a gázt, elõkészítve így a tengeri szállításra. Ennek a munkafázisnak a költségvonzata a legmagasabb.
A gázmezõ napi 40 millió köbméternyi földgázt szolgáltat majd a gigantikus feldolgozónak. (Ez a mennyiség éppen a fele egy átlagos téli nap gázfelhasználásának Magyarországon.) A lehûtött gázt speciális tankerekkel amerikai és nyugat-európai terminálokba szállítják, ahol delikvidálják, azaz "kiengedik", mielõtt betáplálnák a hálózatba. A cseppfolyósító üzemben 10,42 milliárd köbméter földgázt dolgoznak fel, a szállítások 2010-2012 között indulnak majd.
A shelles üzlet "eltörpül" a hét elején az ExxonMobillal kötött szállítási szerzõdés mellett. A világ legnagyobb olajcége ugyancsak a Qatar Petroleummal hozott létre egy közös vállalatot LNG szállítására. Az új cég 12,8 milliárd dollárt fordít a Qatar Gas 2 projekt kivitelezésére, melynek kapacitása Magyarország teljes éves gázszükségletének felel meg. Katarból az Exxon a nagy-britanniai Milford Haven kikötõjébe szállítja az LNG-t már 2008-tól.(VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.