Nem hatékony az európai kiskereskedelem
Az amerikai növekedési ütemhez való felzárkózásban Európa számára hatalmas potenciált jelent a kiskereskedelem további racionalizálása - hangoztatják a Conference Board (CB) elemzői. A szervezet az információs és kommunikációs technológiáknak az áruforgalom szervezésébe való gyorsított bevonását ajánlja az Óvilágnak, ha csökkenteni akarja Amerikával szembeni a hatékonysági rést.
Tanulmányában a CB rámutat, hogy 1995 és 2004 között az Egyesült Államok gazdaságának egészében a termelékenység évi átlagos 2,5 százalékos ütemben növekedett, szemben a bővítés előtti EU-ban kimutatott 1,5 százalékkal. Az általában munkaintenzívnek tartott áruforgalmi szektorban az amerikai kiskereskedelem összesen 7,4 százalékkal tudta növelni a termelékenységét 1995-2002 között, szemben az 1980-1995 közötti időszak 2,6 százalékos teljes növekményével. A nagykereskedelemben 4,1-ről 8,5 százalékra növekedett a két időszak egészére vetített termelékenységjavulás.
A kis- és nagykereskedelmi ágazatot együttvéve gyenge - és általában csökkenő - ütemű termelékenységnövekedés jellemezte Európában az 1995- 2002 közötti időszakot. A CB tanulmányának egyik szerzője ugyanakkor rámutat, hogy Európában az áruforgalom és -elosztás könnyű szerrel tudna lendületet venni a hatékonyságának növelésében. Mint mondta, a profilban tevékenykedő cégek egy része gyors ütemben vezeti be az új technológiákat, ezzel egyidejűleg számos országban enyhülnek a vállalatok működési korlátozásai, a versenyt pedig erősen élénkíti a határokon átmenő kereskedelmi forgalom gyors bővülése. (VG)


