Miközben Magyarországon tavaly jelentősen visszaesett az EU-val folytatott agrárkereskedelem exporttöbblete, Szerbiában erőteljesen javult a szaldó. A kelet- és közép-európai gazdaságok közül 2004-ben hazánkon kívül egyedül Szerbiának sikerült többletet elérnie a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek külkereskedelmében az EU-országokkal szemben, 51 millió dolláros értékben. (Magyarországon az elmúlt évben 409,3 millió euróra csökkent az EU-val folytatott agrárkereskedelem kiviteli többlete.)
Nagy különbség azonban, hogy a mezőgazdasági termékek a teljes szerb kivitelnek igen jelentős részét, 22,2 százalékát teszik ki (Magyarországon ez az arány csupán 6 százalék), míg a behozatalból a mezőgazdasági alapanyagok és termékek csak 7,8 százalékkal részesedtek Szerbiában. Ez egyben jelzi az ország gazdasági elmaradottságát és lassú fejlődését is, hiszen főként alapanyagokat, nyersanyagokat tudtak eladni. Az élelmiszer- és agrártermékexport teljesítménye a múlt évben elérte a 822,6 millió dollárt, amely 40,9 százalékkal magasabb a 2003-as értéknél.
A szerbiai mezőgazdasági kamara adatai szerint a vezető ágazat a gyümölcs- és zöldségtermesztés, amely 245,5 millió dolláros exportértéket valósított meg a mindössze 154,8 millió dolláros importtal szemben. Ez utóbbi főként a termesztési szezonon kívüli, főként déli-, egzotikus gyümölcsökből tevődik össze, amelynek alacsony értéke szintén egyfajta utalás a lakosság vásárlóerejének lassan növekvő szintjére. Tovább javították a mérleget a cukor- és alkoholgyártók.
A kamara véleménye szerint azonban a legnagyobb lehetőség a dohánytermékekben rejlik, hiszen tavaly ez a kör mindössze 8,2 millió dolláros kivitellel tudott hozzájárulni a többlethez. Az exportlehetőségek egyik legnagyobb hátráltatója a szigorú uniós szabályozás, a szabványoknak való megfeleltetés. Ezek teljesítése, valamint a kvóták kibővítése után azonban szakértők szerint az olcsó szerb termékek akár a magyar agrárium pozícióit is veszélybe sodorhatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.