Tavaly bővült az üzlethálózat
Valamelyest élénkült a tavalyi utolsó negyedévben a kiskereskedelmi üzlethálózat bővülésének üteme. Szeptember 30. és december 31. között 779-cel emelkedett a kiskereskedelmi üzletek száma, ami jóval meghaladja az előző negyedévek során mért növekedést. Ám az emelkedés mértéke nem akkora, hogy a korábbi trendszerű csökkenés megállásáról beszélhessünk. Az üzlethálózat a telítődés és a koncentráció hatására egyre kisebb ütemben nő. A hipermarketek előretörése miatt az élelmiszer-kiskereskedelemi boltok száma csökkent. 2004-ben hét új hipermarkettel bővült a Tesco hálózata, amely negyven üzletet működtet Magyarországon. Az Intersparnak, két új egységének megnyitásával, 18 hipermarkete van, az Auchan és a Cora egy-egy újabb egységet nyitott tavaly, s a számuk 2004 végére kilencre, illetve hétre nőtt. Említésre méltó a Lidl diszkontlánc megjelenése a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi üzlethálózatban, amely 2004. IV. negyedévi indulásakor 18 egységet nyitott.
A nagyobb üzletek térnyerése általában jellemző. Új értékesítési formaként bukkantak fel az outletközpontok, 2004-ben hét új bevásárlóközpont jelent meg a hazai üzlethálózatban, amely a 2003-as megtorpanáshoz képest - amikor csak két új létesítmény nyílt - jelentős növekedés. Éves szinten 14 szakáruházzal bővült az üzlethálózat, ami a 2003-as év nyolc új szakáruházához képest is számottevő gyarapodás.
A dunántúli régiókban az elmúlt egy év során már kifejezett csökkenést figyelt meg a Központi Statisztikai Hivatal. Emellett egy százalék feletti bővülésről csak Budapest és Pest megye esetében tudott beszámolni. (VG)


