Dorog azon városaink közé tartozik, ahol a bányászat
térvesztése miatt alapjaiban új stratégiára volt szükség. Milyen irányt fogalmaztak meg, és mennyire sikerült megvalósítani azt?
A szerkezetátalakítás évtizedekkel ezelőtt megindult. A szénfeldolgozás, a karbitgyártás helyét átvette a gyógyszervegyészet, amikor az akkor még kőbányainak nevezett gyógyszergyár Dorogon létesített telephelyet. A gyógyszergyárak veszélyes ipari hulladékainak ártalmatlanítására épült a hulladékégető-mű, és ezzel fordulat következett be a helyi gazdaságban, meghonosodott a vegyipar. E cégek önmagukban nem tudták a rendelkezésre álló munkaerőt foglalkoztatni, így a 90-es évek elején húsz százalékot meghaladó munkanélküliség jellemezte Dorogot és térségét.
Mi, illetve milyen örökség maradt meg a bányászatból?
1996 óta rendezünk a bányásznapon vásárt és üzletember-találkozót. Utóbbiak, valamint a konferenciák módot adtak, hogy széles szakmai körökkel tárgyaljuk meg a helyi gazdaságra vonatkozó települési önkormányzati elképzeléseket. Ezek minden évben más témakört dolgoznak fel, így foglalkoztunk a gazdaság-, a területfejlesztés kormányprogramjával, tavalyelőtt az életmód-életminőség szerepelt napirenden, a 2004. évi pedig 223 év bányászat, 20 év várostörténet címmel zajlott. Ezeken a fórumokon érlelődtek terveink és gazdagodtak kapcsolataink. Elképzeléseink nagy része megvalósult. Ma négy százalék körüli a munkanélküliségi ráta, és az is elmondható, hogy sok száz szlovákiai munkavállaló dolgozik dorogi és térségi vállalatoknál. A bányászattól iparterületeket, gépgyártási, szállítási kapacitásokat és munkakultúrát, szorgalmat örököltünk.
Hogyan jellemezné a mai Dorogot?
Színes gazdasági szerkezetünk és sokrétű foglalkoztatási lehetőségeink vannak. A vegyipar a kozmetikumgyártásig, a gépgyártás az ipari légkondicionáló berendezések gyártásáig, az energetika az újratölthető szárazelem- és napelemgyártásig bővült. A szolgáltatások és a kereskedelem színvonala megfelel a lakossági elvárásoknak. A vendéglátás a jelentős változások és kezdeményezések ellenére még nem fejlődött az elvárásoknak megfelelő színvonalra. Települési tradícióink, helyi kultúránk most is - amikor már nincs működő bánya a Dorogi-medencében - őrzi a bányászhagyományokat, de a helyi gazdaság, a mindennapi életünk már másról szól.
A város adottságai mennyire tették, teszik lehetővé, hogy vonzó helyet teremtsenek
a külföldi tőke számára?
Gazdasági szerkezetünk átalakításában a legfontosabb tényező a műszaki-gazdasági értelmiség, a szakmunkások alkotó-, alkalmazkodóereje volt. A külföldi tőke megjelenését megelőzte a régi ipari tevékenység újakkal történt felváltása, a régi vállalatok átalakulása, tevékenységi köreik megváltoztatása. Ezt követte a külföldi tőkebefektetés. Településünk gazdasági növekedése pedig kikényszerítette iparipark-programunk elindítását. Ez utóbbit hazai magántőkével együttműködve indítottuk el, amely megoldást kínált, a korábbinál jobban megfelelt a korszerű foglalkoztatási, környezetvédelmi és városszerkezet-változtatási igényeknek. Ipari parkunkat a Sanyo és egy logisztikai vállalat fogja kitölteni. Emellett településünk kis- és középvállalkozásai számára alakítottunk ki területet egy kisebb, önkormányzati tulajdonú részen. Ide olyan vállalkozások, cégek elhelyezését tervezzük, amelyek ma a lakosságot zavaró városi területeken tevékenykednek.
És a megközelíthetőség?
A helyi gazdasági növekedés kedvezőtlen következménye a város megközelíthetőségének romlása, a közlekedési kapacitások kimerülése lett. Térségünket az új, a jelenleginél nagyobb kapacitású 10-es út mentheti meg. Ennek okán jegyzem meg: elfogadhatatlan számunkra, hogy önmagukat környezetvédelminek nevező csoportosulások térségek lakosságának érdekeivel szemben akadályozzák a 10-es út fejlesztési programját. Ha nem indul meg a közeljövőben az útépítés, a nekünk okozott környezetvédelmi és gazdasági károk miatt be fogjuk perelni a 10-es út felújítási programját akadályozókat. Ebben civil szervezetek, önkormányza-
tok is támogatnak bennünket.
Mennyi forrása van az önkormányzatnak saját fejlesztések megvalósítására?
Képviselő-testületünk február 4-én fogadta el idei büdzsénket. Költségvetési főösszegünk valamivel több mint 3 milliárd forint. Ezen belül 1,2 milliárd az önkormányzat saját bevétele, 1,1 milliárd a központi költségvetésből jutó rész, és van egy kisebb, 256 milliós hitelállományunk. Olyan beruházásaink folynak, mint a Szent Borbála Kórház létesítése, amelynek bekerülési költsége 830 millió forint. Több mint 80 millióért bölcsőde épül, és felújítjuk a Bécsi utat, 628 millióért. Ezt jövő év novemberében adjuk át. Folyik a dorogi szelektívhulladék-gyűjtési rendszer kialakítása, költsége 78 millió forint. A tervek szerint 2006 augusztusára ez is megvalósul. Ugyancsak jelentős beruházás a 21,5 millió forint költséggel létesülő új posta.
Milyen intézmények vannak az önkormányzat kezelésében?
Három óvodánk és három általános iskolánk van. A tulajdonunkban lévő gimnázium, zeneiskola és gyógypedagógiai szakiskola működtetése a megye feladata. A tulajdonosi helyzetünkből fakadó költségvetési kötelezettségeinknek ezen intézmények esetében is eleget teszünk. Pedagógiai szakszolgálatunkat, családsegítő és gyermekjóléti szolgálatunkat, központi orvosi ügyeletünket intézményirányító önkormányzati társulás keretében működtetjük. Százszázalékos önkormányzati tulajdonban vannak a városüzemeltetés, a közművelődés és az orvosi szakrendelés területén működő közhasznú társaságaink. Sportlétesítményeinket a városüzemeltetési kht. működteti. Intézményi formában működik a házi gondozást, nappali ellátást és a bentlakásos szolgáltatást nyújtó, időseket gondozó központunk. Privatizált praxisok formájában működik a felnőtt- és a gyermek-háziorvosi ellátásunk.
Milyen lépéseket tart fontosnak az önkormányzatok közismerten nehéz helyzetének jobbítására?
Az önkormányzati feladatokat
ellátó szervezeti rendszerünk egyensúlyban tartásának és fejlesztésének legfontosabb feltétele az ellátási szükségletek folyamatos felmérése és a szolgáltatások ezeknek megfelelő alakítása. Ez kapacitásszűkítéseket vagy éppen -bővítéseket, valamint új szolgáltatási formák bevezetését jelenti. Több önkormányzat együttműködésének kialakításában a legnehezebb az önkormányzati identitás és a hatásosság s hatékonyság egyensúlyának megteremtése. Pedig éppen ebben az irányban kell keresni a jövő megoldásait. Sokkal jobb lenne, ha a kooperációban rejlő lehetőségek, és nem a gazdasági kényszer jelentené a fő motivációt.
Mi az, amit polgármestersége ideje alatt Dorog sikereként értékel?
Az 1995 óta, a bányásznapon megrendezendő üzletember-találkozó és vásár mottója: "A jövőnket építjük, de a múltunkat nem feledjük." Nem feledjük el, hogy kik utódai vagyunk. Nem feledjük el azokat, akik életműve az alapja annak a városnak, amelyben ma élünk. Városunk képviselő-testülete 2004 márciusában, Dorog várossá avatásának huszadik évfordulóján és a dorogi szénmedencében folyó bányászat befejezésekor Pro Urbe díjjal tüntette ki a bányászok 223 éven át egymást követő generációinak tagjait, Dorog várossá fejlődésében napjainkig ható, elévülhetetlen érdemeik elismeréseként. A határozat szerint a díjat a bányásznapon a ma élő legidősebb és legfiatalabb dorogi bányász vehette át. A díjat a bányászemlékházban helyeztük el és állítottuk ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.