Már nemcsak a fővárosban nem lehet közlekedni, a városba vezető tizenhárom főútvonal közül is legfeljebb kettőn lehet folyamatosan haladni - írja a Népszabadság. Budapest gépkocsiforgalmának hatvan százaléka az agglomerációból érkezik.
Egyelőre nem tudni, mikor kezdik építeni az Esztergomot Budapesttel összekötő zsúfolt 10-es út új nyomvonalon vezetett pályáját, bár pénz és engedély is van már a beruházásra. Két civil szervezet - a Levegő Munkacsoport és a pertől időközben visszalépett Piliscsabáért Egyesület - ugyanis közös bírósági beadványával akadályozza a húszmilliárd forintos kivitelezés megkezdését. A térségben élők évek óta várják az új utat, s arra gyanakodnak, politikai okai lehetnek a beruházás akadályozásának. Pedig a beruházás már ebben az évben elindult volna, ha a környezetvédők nem fordulnak a bírósághoz, követelve, hogy semmisítsék meg a már kiadott környezetvédelmi engedélyt.
Közlekedés szempontjából azonban más irányokban sem jobb a helyzet. A Budapestre érkező tizenhárom főút közül csak a 2/A és a 31-es úton lehet még többnyire folyamatosan haladni. De bárhonnan, bármilyen jó tempóban érkezik is az autós a fővárosba, a határt átlépve tapasztalhatja, Budapest úthálózata megtelt.
Az elmúlt harminc év alatt csaknem kétszeresére nőtt a főváros és az agglomerációs települések között ingázók száma. Az időszak alatt kiköltözöttek többsége továbbra is Budapesten dolgozik. Ahhoz, hogy a vasút a személygépkocsikkal érkező utasokat teljesen átvegye, jelenlegi teljesítményének nyolcszorosára volna szükség - írta korábbi tanulmányában Pintér László, a Főmterv Rt. főmérnöke. A szakértő szerint a gépkocsiforgalom intenzív csökkentésére más megoldásokat kell keresni, s erre egy-két biztató elképzelés is született már. Ilyen például a városi hálózat kiterjesztése a környékre, elsősorban kötöttpályás vonalakon, de semmiképpen sem a vasúti fővonalak mai távolsági vágányhálózatán. Jó példa a fővárosban a HÉV-vonalak városi gyorsvasúttá alakítása a tervezett korszerűsítés keretében, de egyes irányokba megoldás lehet külön pályás autóbuszok közlekedtetése is.
Sokan úgy gondolják, a közúti forgalomcsillapításra a vasút fejlesztése lehet a megoldás. Szakértők szerint azonban a vonat nem mindenben helyettesítheti a közúti kapcsolatot, mert sűrű, ütemes közlekedés mellett is csak korlátozott többletkapacitás remélhető a vasúttól, a közúti forgalomnak csak kisebb hányadát lenne képes átvenni. MÁV-val óránként ötezren utaznak az agglomeráció és a főváros között - két irányban -, az utakon pedig ugyanennyi idő alatt harmincezren ingáznak a térségben. Már az is nagy eredmény lesz - vélik a szakértők -, ha a közúti utazásoknak a 35-40 százalékát sikerül egyszer majd a sínekre terelni. Ehhez azonban nem csak mennyiségi, hanem jelentős minőségi fejlesztésre is szükség lenne. (Népszabadság)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.