Busás bevételt hoz az államnak a magas benzinár
Csak az elmúlt tíz napban 14 forinttal drágult a benzin, miközben a tavalyi év eredményei alapján a Mol Rt. mintegy 17 milliárd forint osztalékot fizet részvényeseinek - írja a Magyar Rádió Online.
Az, hogy milyen mohó az állam, és hogyan remeg minden fillérért, a most a csillagokba emelkedő benzinár kapcsán érhető leginkább tetten. Az is igaz persze, hogy egyik kormány sem tudott megbirkózni a hatalmas államapparátussal, a felduzzasztott újraelosztási rendszerrel, az állandóan emelkedő kiadásokkal. Ezért ott pumpolja az állampolgárt, ahol csak tudja. Az üzemanyagoknál pedig nagyon tudja, hiszen nemcsak hajózni, hanem autózni is muszáj.
A jelenlegi 260 forintos benzinár kétharmada adó és járulék, sőt az adó adóját is megfizetjük, hiszen a benzin- és gázolaj jövedéki adójára még külön rájön az áfa is, vagyis az üzemanyagok száz forintba kerülnének, ha nem kellene "állambácsinak is perkálni". A mostani magas adótartalom miatt a nálunk jóval gazdagabb osztrákok is kevesebbet fizetnek a benzinkutaknál, de az összes környező országban jóval olcsóbb a benzin és a gázolaj ára.
A mostani eset másik tanulsága: ha a politika hallgat, nem áll élére egy ügynek, azt nem fújja kellő nagyságú lufivá, akkor persze az nem durran ki és akkor az emberek többsége mindent elfogad. Emlékezhetünk még a taxisblokádra, az akkor még gyenge lábakon álló demokrácia szakítópróbájára, és emlékezhetünk a háttérből suttyomban irányító, kezüket dörzsölő politikusok hadára is.
Az ellenállás szítása persze soha nem a kormányon lévők érdeke, de van egy harmadik tanulsága is a mostani helyzetnek: az, hogy mennyire gyenge lábakon áll Magyarországon a civil társadalom, a spontán szerveződés és összefogás. Igaz, egyetlen kivétel van, ez pedig a Magyar Autóklub, mely több százezer autós nevében évek óta szélmalomharcot vív a Mollal, a bíróságokkal és a Gazdasági Versenyhivatallal. Az Autóklub ugyanis úgy véli, a monopolhelyzetben lévő Mol árképzésében visszaél gazdasági erőfölényével, a kőolajvezetékből fakadó nemzeti előnyét saját és részvényesei hasznára fordítja, árait úgy állapítja meg, mintha Nyugat-Európában dolgozná fel a kőolajat, és a benzint vasúton szállítaná Magyarországra, holott ez nem így van - véli a Magyar Autóklub. (Magyar Rádió)


