BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Busás bevételt hoz az államnak a magas benzinár

Csak az elmúlt tíz napban 14 forinttal drágult a benzin, miközben a tavalyi év eredményei alapján a Mol Rt. mintegy 17 milliárd forint osztalékot fizet részvényeseinek - írja a Magyar Rádió Online.

Az, hogy milyen mohó az állam, és hogyan remeg minden fillérért, a most a csillagokba emelkedő benzinár kapcsán érhető leginkább tetten. Az is igaz persze, hogy egyik kormány sem tudott megbirkózni a hatalmas államapparátussal, a felduzzasztott újraelosztási rendszerrel, az állandóan emelkedő kiadásokkal. Ezért ott pumpolja az állampolgárt, ahol csak tudja. Az üzemanyagoknál pedig nagyon tudja, hiszen nemcsak hajózni, hanem autózni is muszáj.

A jelenlegi 260 forintos benzinár kétharmada adó és járulék, sőt az adó adóját is megfizetjük, hiszen a benzin- és gázolaj jövedéki adójára még külön rájön az áfa is, vagyis az üzemanyagok száz forintba kerülnének, ha nem kellene "állambácsinak is perkálni". A mostani magas adótartalom miatt a nálunk jóval gazdagabb osztrákok is kevesebbet fizetnek a benzinkutaknál, de az összes környező országban jóval olcsóbb a benzin és a gázolaj ára.

A mostani eset másik tanulsága: ha a politika hallgat, nem áll élére egy ügynek, azt nem fújja kellő nagyságú lufivá, akkor persze az nem durran ki és akkor az emberek többsége mindent elfogad. Emlékezhetünk még a taxisblokádra, az akkor még gyenge lábakon álló demokrácia szakítópróbájára, és emlékezhetünk a háttérből suttyomban irányító, kezüket dörzsölő politikusok hadára is.

Az ellenállás szítása persze soha nem a kormányon lévők érdeke, de van egy harmadik tanulsága is a mostani helyzetnek: az, hogy mennyire gyenge lábakon áll Magyarországon a civil társadalom, a spontán szerveződés és összefogás. Igaz, egyetlen kivétel van, ez pedig a Magyar Autóklub, mely több százezer autós nevében évek óta szélmalomharcot vív a Mollal, a bíróságokkal és a Gazdasági Versenyhivatallal. Az Autóklub ugyanis úgy véli, a monopolhelyzetben lévő Mol árképzésében visszaél gazdasági erőfölényével, a kőolajvezetékből fakadó nemzeti előnyét saját és részvényesei hasznára fordítja, árait úgy állapítja meg, mintha Nyugat-Európában dolgozná fel a kőolajat, és a benzint vasúton szállítaná Magyarországra, holott ez nem így van - véli a Magyar Autóklub. (Magyar Rádió)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.