BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Regisztrációs adó kontra áfa

Magasabb regisztrációs adótételekkel kompenzálnák részben a csökkenő áfa miatti költségvetési bevételkiesést. Így az autók ára elvben nem változna. A gépjármű-kereskedők szerint egy újabb tehernövekedést már el sem viselne a szakma, és drasztikusan zuhanna az amúgy is lejtmenetben lévő forgalom.

A formálódó adóreform-elképzelések egyik legbiztosabb pontjának az áfarendszer megváltoztatása tűnik. Bár az adóreform-bizottság szerint nem kellene év közben életbe léptetni a módosításokat, hiszen - érvelnek - ez versenyképességi és foglalkoztatási szempontból nem tartozik a legsürgetőbb ügyek közé, a kormányzati oldal erőltetni látszik ezt a lépést. A szándékok szerint már októbertől egységesítenék (kevés kivételtől eltekintve) az áfakulcsokat, arra számítva, hogy a kedvező hatások sokkal érzékelhetőbbek lesznek, mint a kedvezőtlenek (VG, 2005. április 6.). A jelenleg 25 százalékos normál kulcs 19-19,5-20 százalékosra csökkenne, ezzel egyidejűleg megszűnne a 15 százalékos kedvezményes kulcs. Néhány kritikus területen, így a szállodai szolgáltatásoknál, illetve a kulturális értéket képviselő sajtótermékeknél viszont a 15 százalékos áfa ötszázalékosra mérséklődne.

Az eddig megismerhető tervekből kitűnik: az autóvásárlók ezúttal sem kerülnek a kedvezményezettek körébe, hiszen nem élvezhetik az alacsonyabb kulcs miatti árcsökkenést. Az áfakiesés kedvezőtlen hatásának kompenzálására ugyanis növelnék a jövedéki, valamint az amúgy is szinte folyamatosan emelkedő regisztrációs adót. E két adónemnek együttesen mintegy 66 milliárd forinttal kellene ellentételeznie a bevételcsökkenést abban az esetben, ha a normál áfakulcs húszszázalékosra mérséklődne.

Lapunk számításai szerint ez durván azt jelenti, hogy a gépjárművek árában amúgy is tetemes hányadot - esetenként akár ötven százalékot - képviselő regisztrációs adó évi 5,5 milliárd forinttal nőne. A jövedéki termékek után fizetendő teher pedig 60,5 milliárddal emelkedne. (E két adónemből jelenleg az éves bevételi előirányzat 62, illetve 672 milliárd forint.)

Nem lehet patikamérlegen kiegyensúlyozni a kétféle adót, így nagyon is elképzelhető, hogy az autósok, a kereskedők végül is rosszabbul járnak - vélekedik Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, hozzátéve, hogy a szervezetet nem avatták be az őket is érintő adóváltoztatási tervekbe. Anynyiban viszont nem rossz az elgondolás - mondta -, hogy a számlaérték alapján kiszámolt általános forgalmi adóval szemben a tételes adó növekszik, így a külföldről behozott használt autókkal kereskedő szürkeimportőrök haszna csökkenni fog.

Hivatalosan nem tud a szakmát is érintő adóváltoztatási szándékokról Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, és csak reméli hogy az áfa és a regisztrációs adó egyensúlyozása hatására nem változik a gépkocsik ára. A jelenleginél nagyobb elvonást ugyanis már nem tudnak elviselni az autókereskedők - jelentette ki. Az idén így is 15-20 százalékos visszaeséssel kalkulálnak. Ha tovább növekednének a terhek, még drasztikusabban zuhanna a forgalom, s az a költségvetési bevétel is elmarad, amelyet eredetileg elterveztek.

A használt autókat forgalmazó cégek érdekeit képviselő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete szerint nem sok értelme van, hogy újból hozzányúlnak a regisztrációs adóhoz, hiszen az EU minden bizonnyal hamarosan döntést hoz a megszüntetése ügyében. Fojt Attila elnök úgy véli, amúgy sem lenne szerencsés növelni az adótételeket, mert ezzel csak még nagyobbra nyílna az olló a külföldön és az itthon megvásárolható használt autók ára között. Tovább csökkenne az eladott járművek száma, amely viszont az állami bevételi terveket kérdőjelezné meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.