Jelentős áremelkedésre kell számítani a repülőjegyek esetében, ha az Európai Bizottság javaslata alapján a tagállamok elfogadják azt a tervet, miszerint a nemzetközi repülőutakat is áfával kell terhelni - állítja az Ernst & Young. A tanácsadó cég az Európai Repülési Szövetséggel (AEA) egyetértve mutat rá arra: a hatodik áfadirektíva reformjának konzultációs anyagában vázolt javaslatok szerint a légi személyszállítás is forgalmiadó-kötelessé válna.
A személyszállítást ma is forgalmi adó terheli: a nemzetközi forgalom esetében minden érintett országot - a megtett távolság arányában - illeti meg az áfa. A légi forgalom esetében azonban ezt a szabályt nem alkalmazzák a nemzetközi közlekedésben; az alól valamennyi tagország derogációt kapott. A harmadik ország felé irányuló vagy onnan érkező járatok utasainak sem kell áfát fizetniük.
A bizottsági javaslat azonban lehetővé tenné, hogy az unión belül a teljesítés - ebben az esetben a célállomás - országa adókötelezettséget írjon elő - mondta el lapunknak Heinczinger Róbert, az Ernst & Young adópartnere. Ebben az esetben pedig az a paradox helyzet állna elő, hogy Budapest és Frankfurt között odafelé 16, visszafelé pedig 25 százalékos áfa terhelné a jegy árát. A gazdasági nehézségekkel küzdő tagállamok pedig vélhetően élnének is ezzel a lehetőséggel, s a légitársaságok pluszterheiket - legalábbis részben - az utasra háríthatják. Heinczinger Róbert ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az áfafizetési kötelezettség külön adminisztrációs terhet is róna a társaságokra, amelyet ezentúl minden olyan országban teljesíteniük kellene, ahová járatokat indítanak.
Az Európai Bizottság adóügyi főigazgatósága kérdésünkre elutasította, hogy bármilyen hivatalos javaslat született az ügyben. Azt ugyanakkor megerősítették, hogy a konzultációs anyag tartalmaz ilyen jellegű elgondolást. Ezt elsősorban az indokolja, hogy a jelenlegi helyzet egyenlőtlenséget teremt a légi közlekedés javára: míg a közúti vagy a vasúti személyszállítás esetében ma is kötelező a forgalmi adó megfizetése, a légi és a tengeri közlekedés áfamentes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.