Az áfarendszer átalakítása kapcsán három változat közül választ a Pénzügyminisztérium - értesült lapunk. Mint ismert, néhány napja Katona Tamás, a tárca jelenlegi politikai, leendő közigazgatási államtitkára jelezte: az elképzelések szerint a mostani 5, 15 és 25 százalékos kulcsokat 10 és 20-21 százalékos váltaná fel. Információink szerint a jelenleg futó három verzióban közös, hogy az ötszázalékos forgalmi adóval terhelt termékek - így a gyógyszerek és a könyv - átkerülnének a tízszázalékos adómérték alá, ráadásul a most még 15 százalékos körbe tartozó sajtótermékeket és a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatást is a kedvezményes kulcs alá sorolnák. Azoknál a termékeknél, szolgáltatásoknál, ahol az áfa módosítása drágulást hozna, és van lehetőség ártámogatásra, illetve fogyasztóiár-kiegészítésre - ilyen például a gáz, a gyógyszer vagy a személyszállításnál a kedvezményes utazás -, a támogatási keretet is arányosan növelnék. Az is biztosra vehető, hogy a jövedéki cikkeknél - dohánytermékek, üzemanyagok, szeszes italok - a jövedéki adót, a gépjárműveknél pedig a regisztrációs adó mértékét annyival növelnék, hogy esetükben az áfakulcs lejjebb szállítása ne okozzon árcsökkenést, költségvetési bevételkiesést.
1. VÁLTOZAT: A 15 és 25 százalékos kulcsot 20 százalékon egységesítenék. Ekkor az élelmiszereknél vélhetően drágulás következne be, hiszen most ezek után 15 százalékos áfát számolnak fel. Igaz, az élelmiszerpiacon tapasztalható kiélezett árverseny miatt az áremelkedés valószínűleg nem érné el azt a mértéket, amelyet az áfa emelkedése indokolna. A lakásfenntartás költségei közül jelenleg kizárólag a villamos energiát terheli a 25 százalékos normál kulcs, míg a gáz-, távhő-, víz-, valamint szennyvízszolgáltatás 15 százalékos adómérték alá esik. A rezsiköltségek nem feltétlenül emelkednének, hiszen a villamos energia árcsökkenése és az árkompenzáció fogyasztástól függően ellensúlyozhatja a többi szolgáltatás áremelkedését. Drágább lenne viszont egyebek mellett a tömegközlekedés, a kábeltelevízió díja, a temetkezés vagy a gyógyászati segédeszköz. Ez a változat évente körülbelül 40 milliárd forinttal növelné az államháztartási hiányt.
2. VÁLTOZAT: Az előző ver- ziótól annyiban tér el, hogy 21 százalék lenne a normál kulcs mértéke. Ez jelentős többletet eredményezne a büdzsé szempontjából, hiszen számításaink szerint akár 80 milliárd forinttal is javíthatja az államháztartási egyenleget.
3. VÁLTOZAT: Ebben az esetben a háztartási energiánál a gáz- és a távhőszolgáltatást nem a felső, hanem a kedvezményes, tízszázalékos kulcs alá sorolnák. Ez a változat néhány tíz milliárdos mínuszt jelentene a költségvetés számára.
Információink szerint még nem született döntés a kétkulcsos áfarendszer hatálybalépéséről. Korábban október 1-jei bevezetés volt a kormányzati elvárás, most azonban a 2006. január 1-jei életbelépésnek is ugyanakkora a valószínűsége. A prioritás az, hogy az áfakul-csok megváltoztatása az idei költségvetést "ne borítsa fel", ezért sem a mértékek, sem pedig a hatálybalépés esetében nem született döntés. Holnap már tisztulhat a kép, ugyanis az utóbbi időben Veres János szakminiszter többször jelezte: a tárca felülvizsgálhatja éves prognózisát a gazdasági növekedésre vonatkozóan a kedden megjelenő első negyedéves GDP-adatok fényében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.