A hazai tartósítóipar jövedelmezősége igen gyenge, ráadásul magas a forgóeszközigény, s állandó a tőkehiány - derül ki az MKB most publikált tanulmányából. Az ágazat érdekérvényesítő képességére jellemző, hogy a kiskereskedelemben értékesített termékei jövedelemtartalmának hetven százalékát a boltosok teszik zsebre, míg az élelmiszer-ipari cégeknek húsz, a termelőknek pedig alig tíz százalék jut.
Miközben Nyugat-Európában néhány százalékos növekedést, a keleti piacokon pedig komoly bővülést regisztrálnak, a magyar piac csak stagnál - mondta el lapunknak a tanulmányt készítő Fórián Zoltán, az Agrár Európa Tanácsadó Kft. üzletág-igazgatója. Miközben három éve még 220 ezer tonna volt a hűtőipari termelés, ma jó, ha 180 ezer tonnányi terméket tudunk értékesíteni. A konzervipar teljesítménye eközben évek óta hatszázezer tonna körül ingadozik.
A konzervpiacon ma kétszáz hazai cég igyekszik megélni, de a forgalom kétharmadát a három legnagyobb, a Globus, az Univer és a Bonduelle adja. Az ötvenszereplős hűtőiparban valamivel kisebb a koncentráció, ott nyolc nagy cég uralja a piacot.
Az erős forint és a növekvő import miatt egyre többen hagyják el az ágazatot. Ráadásul a márkahűség is alacsony: a vevők gyorsan átpártolnak az olcsóbb készítményekhez. Így az egész unióban nő a kiskereskedelmi láncok saját márkás termékeinek piaci részesedése, s ez tovább nehezíti a gyártók helyzetét, amelyek közül sok bérgyártásra áll át. Eközben lényegében megszűnt a korábbi bértárolási tevékenység. A régebben nagy megrendelőnek számító baromfiágazat kiépítette saját kapacitásait, s ezek a cégek vették meg a zöldség-gyümölcs ágazatból kivont hűtőházakat is. Ezek alapján az igazgató szerint 2-3 év múlva a konzerviparban legfeljebb 50, a hűtőiparban 20-30 cég maradhat.
Lényegében egyetért a tanulmány állításaival Jéhn József, a Globus Konzervipari Rt. alelnöke is, aki arra emlékeztetett, hogy a hazai termelőkapacitások 50-60 százalékát a csemegekukorica- és zöldborsógyártó sorok adják. Márpedig éppen ezeknél a tömegtermékeknél a legnagyobb a verseny a piacokért.
A hűtőipar kilátásai jobbak, mert berendezései nem annyira termékspecifikusak, mint a konzervgyártásé, s termékeinek kereslete is gyorsabban nő. Ugyanakkor egy nagy volumenű termék kiesése itt is súlyos gondokat okozhat. Miközben az orosz válság után a kukorica segített talpra állítani a tartósítóágazatot, ma az olcsó kínai és thaiföldi importtal szinte lehetetlen versenyezni. Ezért az uniós termelők már dömpingellenes eljárást is kezdeményeztek a távol-keleti szállítók ellen. A kis gyárak másik fő tevékenysége, a savanyúsággyártás szintén veszélyben van. Az indiai uborka- és a kínai paradicsomkészítmények sokkal olcsóbbak, ráadásul a konzervek - szemben a mélyhűtött termékekkel - hosszú távolságra is gazdaságosan szállíthatók.
Ugyancsak gond, hogy e termékek főleg a FÁK-országok piacain kelnek el, amelyekhez a távol-keleti termelők is közel vannak. Ráadásul ezek az országok dollárelszámolást alkalmaznak, s ez a mai erős euró mellett igen előnytelen az uniós termelőknek. Nem csoda, hogy sok nyugati cég egyre keletebbre telepíti termelését.
Az egész ágazatnak nehézséget okoz, hogy az utóbbi években a magyar mezőgazdaság elveszítette költségelőnyét, így az olcsó import komplett termelési ágak leépítését kényszeríti ki. Jéhn József szerint így különösen fontos volna, hogy a kormány komplex rendszerként együtt kezelje az élelmiszeripart és a mezőgazdaságot, ugyanis azok külön-külön életképtelenek. Ezért egyes cégek kormányzati megsegítése helyett teljes termékvonalakat kellene támogatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.