Jó piaci tervvel, erős elhatározással, anyagi áldozatra is készen, rugalmassággal, kompromiszszumkészséggel, időt és energiát nem kímélve érdemes megpróbálkozni az erős fellendülésben lévő lengyel piacon a magyar vállalkozóknak, akár export- akár befektetési céllal - tanácsolja Németh György, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. varsói kereskedelmi szolgálati irodájának vezetője. A lengyel piac semmivel sem nehezebb, mint a nyugat-európai terepek, ugyanakkor nagyobb erőfeszítést igényel, mint a Magyarországgal közvetlenül szomszédos országokban való megjelenés - tette hozzá. A földrajzi távolság miatt főként az ország déli területeit és Varsót ajánlja megcélozni. Elsősorban a szolgáltatási ágazatok, az informatika, a kereskedelem, az oktatás, a tanácsadás (benne pályázati) rejteget befektetési lehetőségeket; ami pedig az exportot illeti, tulajdonképpen bármilyen megfelelő minőségű és árú áruval érdemes próbálkozni. A lengyelek minden ötletre fogékonyak, s igen innovatívak - vonta le tapasztalatai tanulságát.
A magyar vállalkozók a fentieket már felismerték, hiszen szárnyal a reláció: az idén az első öt hónapban a Lengyelországba irányuló magyar export - euró alapon - 58,2 százalékkal bővült a tavalyi év hasonló időszakához képest, miközben az onnan származó importunk 19,1 százalékkal nőtt. Ennek eredményeként hoszszú idő után ismét aktívra fordult magyar szempontból a viszonylat - igaz, összesen csak 16 milliósra. A lengyel ezzel a magyar exportpiacok sorában a 7. helyen áll, a legnagyobb kelet-közép-európai magyar kivitelfelvevővé. Ráadásul igen kedvező az export szerkezete: meghatározók a feldolgozott termékek, a jármű-, a gépipar, az elektronika, a vegyipar, s egyre bővül a szolgáltatások és a legfejlettebb technológiák terén is az együttműködés. Jelentős fluktuáció mellett két-háromezer magyar és ugyanennyi lengyel (döntő többségében közepes, kicsi, sőt mikro-) vállalat, vállalkozás üzletei biztosítják az évről évre növekvő áru- és szolgáltatáscserét. A forgalmi érték meghatározó része a nemzetközi konszernekhez kötődik, illetve ezek országainkban megtelepedett cégeihez, leányvállalataihoz. Évek óta jellemző a nagyfokú koncentráció. Több területen (mindenekelőtt a jármű- és vegyiparban) igen eredményes a gyártási-kereskedelmi együttműködés is.
Hasonlóképpen erősödők a befektetői kapcsolatok, olyan több száz millió eurós projektek kezdődtek, illetve rajzolódnak ki, mint a TriGránit katowicei bevásárló- és szórakoztató-központja (hatszázmilliós projekt) vagy közös vállalkozása a PKO pénzintézettel varsói ingatlanfejlesztésekre - mutatott rá Németh. Becslések szerint egyelőre 100-150 millió euróra tehető az ott megtelepedett magyar működő tőke értéke, ám a fenti projektek eredményeként ez a későbbiekben alaposan felfuthat. A privatizációban ugyan főként nagy falatok vannak, de azért érdemes a kiírásokat figyelni. A magyar befektetések igen szerteágazók mind a befektetési technikákat, mind az ágazatokat, a befektetett összegek nagyságát, az anyavállalat tulajdonosi körét, valamint a motivációkat tekintve.
Hosszú piaci tevékenység után döntött a beruházás mellett például a Richter Gedeon, a Globus és a Jeans Club, ugyanakkor számottevő előzmény nélkül hozta létre üzlethálózatát a Fotex. A Dunapack zöldmezős beruházást hajtott végre, miközben privatizációs tranzakciók révén valósult meg a Richter és az Egis projektje, s vegyesvállalati formában működik a Haldex. Az ágazati paletta is színes: vannak termelőberuházások (például Dunapack, Eco-Pak-Ir, Richter Gedeon, Egis, Globus, Nordenia), de a magyar befektetések között található kereskedelmi-szolgáltató profilú projekt is (a többi között a Fotex, Jeans Club, Demko Feder, Mol, Keeway Motor). További terület az ingatlanhasznosítás (TriGránit), a logisztika (Wizz Air, VBP/Waberer) és a vendéglátás. Tehát tulajdonképpen mindenre van kedvező példa.
Az általa ismert folyamatokra (minden magyar befektetésnél valamilyen formában szerepet játszik az iroda) és eddigi tapasztalataira építve Németh azt prognosztizálja, hogy a közeli és a távolabbi jövőben egyaránt bővülni fog a lengyelországi magyar beruházások száma és értéke. Példákat is sorol: folyamatosan nyitja meg üzleteit a Fotex Optika (az év végére 19 boltja lesz); hasonlóan folytatja a terjeszkedést a Demko Feder, a James Club; bővíti ottani bázisait a Wizz Air.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.