Másodjára eredményes volt a Mahart 51 százalékos tulajdonában lévő Passnave Személyhajózási Kft. privatizációjára kiírt pályázat. Az említett részvénycsomagra az ÁPV Rt. csütörtökön elfogadta az egyetlen pályázó, a Conflex Kft. és az Európa Rendezvényiroda Kft. alkotta konzorcium ajánlatát, így még év vége előtt teljesen magánkézbe kerülhet a társaság.
A Passnave egyik leendő tulajdonosa, a 2001-ben alakult Európa Rendezvényiroda Kft. a cég egyik versenytársának tekinthető. Zászlóshajója, a 80 méter hosszú, ezerszemélyes Európa mellett 11 rendezvényhajót működtet, s amint Sztankó Attila ügyvezető igazgató elmondta, nyereségesen. A fentieken túl a Mahart egykori állományából is többet megvettek az elmúlt évek során. Ilyen egyebek között a Kossuth múzeumhajó és annak testvére, a Petőfi. A cég Neszmélyen hajóskanzent működtet, ahol hét hajómatuzsálem tekinthető meg.
A Passnavéban az új tulajdonos 51 százalékkal, a Masped Rt. 33 százalékkal, míg a Biggeorge's NV Rt. 10 százalékos üzletrésszel rendelkezik. Utóbbinak értesüléseink szerint az (egykori) menedzsment által jegyzett MM Üzemviteli Kft. adta el részesedését. Hat százalék a munkavállalók kezében van. Érdekesség, hogy a Masped Rt. - szemben az előző, eredménytelennek nyilvánított pályázati körrel - most nem adott be ajánlatot A Passnavéhoz közel álló forrásunk úgy vélte, a Masped azért nem pályázott, mert az ÁPV Rt. döntése után - akárcsak a Biggeorge's - élhet elővételi jogával. Azonfelül azért is alhat nyugodtan Kautz István, a Masped elnök-vezérigazgatója, mert az alapító okirat szerint a Passnave jövőjét érintő stratégiai határozatokhoz a tulajdonosok 75 százalékos szavazata szükséges, azaz a Masped megkerülhetetlen a fontos kérdések eldöntésekor. Éppen ezért azt is hallani, hogy tulajdonképpen a maspedes Kautz István él is ezzel a lehetőséggel, s voltaképpen ő irányítja a Passnavét.
Kissé dehonesztálóan hangzik, hogy 51 százalékos tulajdonrészünk birtokában más irányítaná a céget - jegyzi meg Nyíri Iván, a Mahart két éve kinevezett elnök-vezérigazgatója, hozzáfűzve: cége eddig mindig érvényesíteni tudta többségi akaratát, a két fő tulajdonos között az elmúlt két évben nem volt széthúzás. A Masped részéről soha olyan próbálkozást nem tapasztaltunk, amely a cég eredményesebbé tétele és hosszú távú működése ellen hatott volna - hangsúlyozta.
A 2004-et lezáró tavaszi taggyűlésen például Kautz Istvánnal együtt döntöttük el: rákényszerítjük a Mahart Tours vezetését, hogy az enyhe veszteségből meggyőző nyereségbe fordítsa át a céget, különben vezetőváltás lesz. Megszüntetésről azonban nem volt szó - foglalta össze a Mahart-vezér azzal az értesülésünkkel kapcsolatban, hogy Kautz István be kívánja olvasztani a Mahart Tours-irodát a lánya tulajdonában lévő Masped Toursba.
Felvetődhet a kérdés, hogy milyen meggondolásból adták el ilyen feltételekkel a Passnave harmadát a Maspednek 1997-ben. Nyíri Iván sem tudja a választ, de úgy véli, a Passnave lehetett olyan helyzetben, hogy örültek, ha valaki megvett egy részt a cégből, és végre elkezdte érvényesíteni a magántulajdonosi szemléletet.
A Passnave Kft. a Mahart utolsó nagyobb vagyoneleme, ám a céggel kapcsolatban különféle hírek terjednek azóta, hogy novemberben új ügyvezető igazgató, az Ernst & Young volt tranzakciós tanácsadója, Kovács Zoltán érkezett a céghez. A szakmában azt gondolják, hogy hoszszú távon elsorvad a Passnave veszteséges hajózó üzletága, és csak a tavaly 800 milliós bevétel mellett több mint 300 milliós profitot hozó kikötői tevékenységet és a még mindig nyereséges szárnyashajózást tartják meg. Az egyre nagyobb számban érkező nemzetközi szállodahajók jól fizetnek, ugyanakkor alig van költsége ennek az üzletágnak.
A hagyományos hajózás elavult járművekkel folyik. A motorcseréket ugyan végrehajtják lassacskán, de az utolsó "új" nagyhajó az 1998-ban vásárolt, az akkor már tízéves Budapest volt. Pedig Nyíri Iván szerint egy szállodahajó működtetése is jó üzlet volna, ám 1998 óta csak egy használt és komoly felújításra szorult szárnyassal bővült a flotta. Ezt a Maspedtől lízingeli a Passnave.
Korszerű hajókat persze lehetett volna venni, de a tulajdonosok korábbi képviselői rendre elvetették a hosszú távú fejlesztéseket, és évente a nyereség 60-70 százalékát vették ki osztalékként vélte Nyíri Iván. Várhatóan az ÁPV Rt. az idén is így tesz, ám a Passnave ilyen előzmények mellett is végrehajtja a halaszthatatlan beruházásokat.
Úgy tudjuk, az elmúlt fél év alatt négy különböző szintű vezető, valamint a tavalyi közel százfős hajózóállományból több tucat hajózótiszt, gépkezelő, matróz távozott a Passnavétől. Ők a szép számban működő magán-hajóstársaságoknál, valamint a külföldi szállodahajókon helyezkedtek el.
A távozott vezetők helyét ugyanakkor az új ügyvezető munkáját márciustól helyettesként segítő Spányik Gábor, valamint ifjú Kautz István kereskedelmi és marketingvezető vette át. Spányik Gáborról azt írta a leányfalui önkormányzat támogatásával megjelenő helyi lap, hogy mint a Leányfalu Termálfürdő Kft. ügyvezető igazgatója szezonzáró beszámolójával "nem elégítette ki a felügyelőbizottság elvárásait".
Munkaügyi kérdésekkel nem kívánok foglalkozni, amíg a cég teljesítménye javul - jelentette ki a Mahart elnöke, rámutatva: az ügyvezető egyszemélyi felelőssége, hogy kikkel dolgozik, és milyen teljesítményre képes az általa vezetett csapat. Ami viszont fontos: a két meghatározó tulajdonos a cég érdekét szem előtt tartva rendszeresen egyeztet a taggyűlések előtt.
Az első féléves adózás utáni eredmény több mint 30 százalékkal magasabb, mint az elmúlt, egyébként kitűnő év azonos időszakában, miközben folytatódik a több éve megkezdett beruházássorozat. Ez évben a költségek lefaragásában komoly eredményeket ért el a menedzsment, s a cég bizonyos ballaszttól megszabadulva felszálló ágba került - foglalja össze Nyíri Iván.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.