A kiszervezési trend várható folytatódása nem jelent veszélyt sem a foglalkoztatásra, sem a bérszínvonalra a fejlett országokban - véli a McKinsey tanácsadó cég. A fejlődő országokban a munkaerő iránti kereslet némi béremelkedést hoz majd, a fejlett országok jelenlegi bérszínvonalát azonban a vizsgált ágazatok - autóipari szolgáltatások, pénzügyi szolgáltatások, egészségügy, szoftverfejlesztés, biztosítás, információs technológiai, gyógyszeripari szolgáltatások és kiskereskedelem - egyikében sem érik el. A kiszervezett munkaerő iránti kereslet, illetve a fejlődő országok kínálata mindamellett földrajzilag egyenlőtlenül oszlik el; helyenként az egyik, máshol a másik van túlsúlyban.
A McKinsey jelentése szerint a szolgáltatási szféra munkahelyeinek 11 százaléka lenne kiszervezhető, vagyis lehetne távmunkában ellátni az adott feladatot. A távmunka legkevésbé a kiskereskedelemben képzelhető el, ám az itt foglalkoztatottak nagy számának köszönhetően a lehetségesnek tartott háromszázalékos kiszervezési arány is közel ötmillió pozíciót jelentene világszerte. A szoftverfejlesztés területén ezzel szemben 2008-ra a munkahelyek közel fele kiszervezhető lenne, ám ez csak 340 ezer pozíciót jelent. A gyakorlatban azonban csak a lehetőségek töredékét használják ki a kiszervezők: a McKinsey becslése szerint a világgazdaság egészében 2003-ban 1,5 millió volt a kiszervezett munkahelyek száma, amely 2008-ra 4,1 millióra nőhet. Ez a fejlett országok szolgáltatási munkahelyeinek mindössze egy százaléka.
A kiszervezés ellen szóló vállalati megfontolások mellett komoly akadályt jelent az is, hogy a McKinsey által megkérdezett multinacionális cégek átlagosan csak a fejlődő országok diplomásainak 13 százalékát tartják alkalmasnak munkavégzésre a vállalatnál. Elsősorban a nyelvtudás és a gyakorlati ismeretek hiányát, illetve a kulturális különbségeket kifogásolják. Az egyes országok munkavállalói között azonban nagyok az eltérések: a magyar és a lengyel mérnököknek például fele lenne elfogadható munkaerő a multik számára, Indiában viszont csak 25, Kínában pedig mindöszsze tíz százalékuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.