Ugyan a kormány az üzleti szféra észrevételeinek figyelembevételével lényegesen enyhített a fejlesztési adókedvezmény igénybevételének július 1-jétől szigorított feltételein, adószakértői vélemény szerint még mindig maradtak olyan pontok, amelyek aránytalanul szigorúak.
Mint megírtuk (VG, 2005. augusztus 10.), egy júniusi kormányrendelet úgy változtatta a fejlesztési adókedvezmény feltételeit, hogy gyakorlatilag megszűntette azt. Egyik szabály ugyanis előírta, hogy a kérelem, illetve a beruházás bejelentése benyújtásának napjától kezdődően az adókedvezmény érvényesítésének adóéveiben - de legalább a beruházás üzembe helyezését követő öt évben - a társaságnak nem lehet 5 millió forintot meghaladó, jogerős határozatban megállapított adóhiánya. Adószakértők felhívták a figyelmet, hogy ekkora adóhiány egy szokásos jó gazdálkodás mellett is előállhat, ezért lényegében a beruházásösztönzésnek ez az eszköze valójában eltűnt.
A vállalkozók és adótanácsadók jelzésére válaszul a kabinet egy hétfőn megjelent rendelet keretében visszamenőleges hatállyal módosította a szabályt, és számos ponton visszavonta a szigorítást - írta a Napi Gazdaság. Ez jó irányba tett lépés, azonban nem küszöböltek ki a jogszabályalkotók minden olyan kockázatot, amely egy megbízható adós esetében is meghiusíthatja az adókedvezmény igénybevételét - mutatott rá lapunknak adott nyilatkozatában Oszkó Péter. A Deloitte adópartnere kifejtette: az új rendelkezés kizárja azt a vállalkozást a fejlesztési adókedvezményből, amely ellen az állami, önkormányzati adóhatóság, valamint a vámhatóság adótartozás miatt végrehajtási eljárást indított. A jogszabály szövegének szigorú értelmezésével akkor is elesik az adókedvezménytől egy cég, ha a végrehajtási eljárásról később kiderül, hogy nem volt jogszerű, hiszen az eljárás megindítása ekkor is megtörténik - magyarázta az adószakértő. Ennél problémásabb lehet az inkasszók esete: előfordulhat ugyanis, hogy tudatos jogsértés nélkül akár kerekítési probléma vagy egyéb adminisztrációs hiba miatt adótartozást állapít meg az adóhatóság, és külön felszólítás nélkül behajtja a követelést, s ekkor is elvész az adókedvezmény, mégha a legjobb szándékkal jár is el a cég adózási kérdésekben - emelte ki Oszkó. Ráadásul miután egy adóbevallás is végrehajtható okirat, egy hibásan benyújtott, túl nagy összeget tartalmazó bevallás is alapul szolgálhat végrehajtási eljárás, például inkasszó megindítására, még ha a tényleges adókötelezettség egyébként rendezve lett és az inkasszóval végrehajtott összeg utólag visszajár. (BR)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.