Az Ecostat lakossági konjunktúra-indexe 2005 negyedik negyedévében 45,5 százalék, ami 3,1 százalékpontos növekedés a harmadik negyedévi értékhez képest - közölte az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet az MTI-vel csütörtökön.
A konjunktúra-index javulásában valamennyi összetevő pozitív szerepet játszott, mindegyik részindex értéke növekedett. A bizalmi mutató utoljára 2002 első három negyedévében volt a jelenleginél kedvezőbb. A lakosság bizalmi mutatója 2003 második felétől javuló tendenciát követ. Az Ecostat a hosszú trend, valamint a kedvező gazdasági előrejelzések alapján 2006 első felében a lakossági bizalom további javulásával számol.
A háztartások többsége optimistán ítéli meg saját pénzügyi helyzetének és az ország gazdasági állapotának alakulását a következő egy évben. A novemberi felmérésben a háztartások mintegy hattizede értékelte anyagi helyzetét közepesnek, 20 százalékuk rossznak, további 4 százalékuk nagyon rossznak. A családok 15 százaléka háztartásának anyagi helyzetét jónak minősítette. A lakosság közel fele, 46 százaléka nem érez változást háztartása pénzügyi helyzetében az egy évvel korábbi állapothoz képest.
Javulásról a megkérdezettek 18 százaléka számolt be. A háztartások egyharmadának romlott az anyagi helyzete az elmúlt egy évben, közülük 9 százalék jelentős romlásról számolt be. A háztartások 2005 végén pozitívabb várakozásokkal fordultak a jövő felé, mint ahogy az elmúlt évüket látták. A lakosság szűk egynegyede tart attól, hogy a következő egy évben romlik háztartása pénzügyi helyzete. Összességében az optimista háztartások aránya magasabb, mint a pesszimistáké.
A háztartások 25 százaléka kis mértékű javulást vár pénzügyi helyzetében, stabilitásra pedig háromtizedük számít. A bizonytalanok aránya 19 százalék. A háztartások átlagos havi nettó jövedelme 2005 negyedik negyedévében - saját bevallásuk szerint - 163762 forint volt. Ennek alapján az egy főre jutó nettó háztartási jövedelem elérte a 64880 forintot.
Az ország gazdasági helyzetének megítélése kedvezőbb volt novemberben, mint az év korábbi hónapjaiban, de a válaszok összességében továbbra is negatív megítélést tükröznek. A háztartások négytizede látja úgy, hogy romlott az ország gazdasági helyzete az elmúlt 12 hónapban. Javulást a lakosság egynegyede tapasztalt, további 25 százalék úgy látja, hogy nem történt említésre méltó változás a hazai gazdasági helyzetben. A jövő megítélésében lényegesen derűlátóbbak a háztartások, több mint egyharmaduk optimista, 32 százalékuk kisebb mértékű javulást prognosztizál az ország gazdasági életében. A válaszadók egynegyede gondolja azt, hogy 2006 novemberében rosszabb helyzetben lesz az ország, mint 2005 végén volt.
A munkanélküliség növekedésétől való félelem összességében csökkent a lakosság körében. A háztartások 43 százaléka számít növekvő mértékű munkanélküliségre, míg csökkenést a megkérdezettek 23 százaléka vár, és 24 százalékuk véli úgy, hogy a foglalkoztatásban nem történik érdemi változás a következő évben.
Az inflációt illetően a felmérésből az derül ki, hogy a lakosság általában nagyobbnak tartja a pénzromlás mértékét a ténylegesnél. Tavaly év végén a lakosság fele számított arra, hogy a következő 12 hónapban nagyobb mértékű lesz a pénzromlás, mint az elmúlt egy évben. A családok egynegyede véli úgy, hogy nem fog változni az infláció üteme, alacsonyabb mértékű áremelkedésre pedig összesen 16 százalékuk gondol.
A felmérés szerint a háztartások többsége nem tud megtakarítani, 47 százalékuk állítja, hogy éppen csak megélnek jövedelmükből. Minimális mértékű megtakarításra a családok 27 százalékának nyílik lehetősége, míg jelentős megtakarítási potenciál mindössze 2 százalékukra jellemző. A családok 13 százaléka tartalékait éli fel, további 8 százalékuk elindult az eladósodás útján.
A háztartások 30 százaléka nem tervez nagyobb kiadást 2006-ban, 22 százalékuk egy jelentősebb kiadást említett. A leggyakrabban említett tervezett kiadás a belföldi utazás, a ház- vagy lakásfelújítás valamint a gyermekek iskoláztatása. Lakóingatlan vásárlását vagy építését a háztartások 6 százaléka tervez egy éven belül. (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.