A teljes magyarországi reklámpiac 6 százalékkal, mintegy 256,61 milliárd forintra bővült az idén az első félévben az előző év azonos időszakához képest - állapítható meg a TNS Media Intelligence listaáras reklámköltés adataiból. A legtöbben élelmiszereket reklámoztak.
A piackutató közleményében tájékoztat arról, hogy a televízióban, rádióban, sajtóban, köztéren, moziban, interneten és indoor médiumokban (beltéri reklám) mért listaáras adatok szerint a legtöbbet az idén az első félévben is élelmiszerek reklámozására fordították a magyarországi cégek. Összesen 34 milliárd forintot, a teljes reklámköltés 13 százalékát fordították erre.
A második legtöbbet hirdető szektor a távközlés több mint 27 milliárd, a harmadik a szépségápolás közel 24 milliárd forintos reklámköltéssel. A szektorok további bontásával nyert piaci kategóriák toplistáját a tavalyi évhez hasonlóan a gépjármű, a gyógyhatású készítmények, vény nélküli gyógyszerek, a bank, a mobil távközlés és a tisztítószer kategóriák vezetik, új szereplőkkel csak a tízes lista végén találkozhatunk.
Az alkoholmentes italok a tizedik helyre kerültek a jeges tea szegmens felélénkülésének köszönhetően. A társadalmi szervezetek 7,33 milliárd forintos költéssel, 523 százalékos emelkedéssel, a választási kampányban résztvevő pártok médiahadjáratának köszönhetően pedig a kilencedik helyen állnak.
A kulturális és sportrendezvényeket, szórakoztató elektronikai termékeket, valamint a szerencsejátékokat magába foglaló piaci kategória költése is dinamikusan nőtt, egyebek között a Szerencsejáték Zrt.-nek köszönhetően, amely több mint duplájára növelte médiabüdzséjét a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Több mint 25 százalékkal bővült az évek óta lendületesen növekvő gyógyhatású készítmények, vénynélküli gyógyszerek kommunikációja is. A gyógyszergyártók közül a Bayer Hungaria költötte a legtöbbet - 4,8 milliárd forintot - reklámra, ezt a Novartis követi 1,8 milliárdos, majd a Whitehall-Cynamid 1,5 milliárdos költéssel. Az elmúlt évek reklámpiaci növekedésének egyik motorja, a távközlési szektor idén először nem növelte médiabüdzséjét: ugyanúgy mintegy 27 milliárd forintot költött klasszikus reklámra, mint 2005 első félévében. A szektoron belül azonban átrendeződések figyelhetők meg: az internet- és kábelszolgáltatók egyre többet hirdetnek - az előbbiek 18, az utóbbiak 172 százalékkal növelték összköltésüket az első félévben.
A mobilszolgáltatók többnyire szinten tartják, míg a vezetékes szolgáltatók látványosan csökkentik költéseiket. Az italreklámok csökkenése egyértelműen a szeszesitalgyártók, azon belül a sörös cégek számlájára írható. A kategória költésének hagyományosan közel kétharmadát adó sörgyárak ugyanis a tavalyi első félévhez képest 13, a két évvel ezelőttihez képest 37 százalékkal költöttek kevesebbet reklámra. A tavalyi első fél évben mért 241,15 milliárd forintos reklámköltés - éves összevetésben pedig 14 százalékos növekedés - után a hirdetők az idén visszafogottabban költöttek.
A piackutató szerint valószínű, hogy az őszi megszorító intézkedések hatására tovább rövidülnek majd a média- és reklámbüdzsék - áll a közleményben. (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.