A környezetvédelemmel kapcsolatos közgazdasági szabályozóeszközök tekintetében Magyarország az európai uniós átlagnál jobban áll, több és kifinomultabb szabályozóval rendelkezik, mint a tagállamok többségében - jelentette ki Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter a brüsszeli adófórumról az MTI-nek kedden nyilatkozva.
Emlékeztetett arra, hogy az első ilyen adót - a termékdíjat - Magyarországon körülbelül tíz évvel ezelőtt vezették be az akkor új környezetvédelmi törvénnyel, ezt követte 2003-tól a környezetterhelési díjak bevezetése, az energiaadó, továbbá a gyártó felelősséghez, a hulladék-újrahasznosításhoz kötődő előírások. Ennek köszönhető, hogy Magyarország eddig teljesíteni tudta uniós vállalásait - vélte a miniszter. A Kovács László biztos szervezésében először tartott nemzetközi adófórum ezúttal az adópolitikának a fenntartható fejlődésben, a környezetvédelemben játszott szerepével foglalkozott.
Persányi Miklós reményét fejezte ki, hogy "amikor egy adóreform körvonalai Magyarországon összeállnak, az itt összegyűjtött munícióval megfelelően lehet operálni". Külön jelentőséget tulajdonított a miniszter ebből a szempontból annak, hogy a tanácskozáson a Pénzügyminisztérium is magas szinten képviseltette magát, Markó Andrea szakállamtitkár személyében.
Fontosnak mondta azt is, hogy Varga Mihály, a Fidesz alelnöke is jelen volt a konferencián, mert ez azt jelzi, hogy "az ellenzékben is van érdeklődés ez iránt az ügy iránt".
A magyar zöld szervezetek képviseletében pedig részt vett a fórumon Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke is.
Az adónak nemcsak az a természete, hogy állami bevételt keletkeztet, hanem közjót is szolgáltat azzal, hogy viselkedést befolyásol és változtat - fejtette ki Persányi Miklós, aki vitaindító előadást is tartott a tanácskozáson.
Fontos ugyanakkor, hogy ne a meglévő adók fölé helyezzék az újakat, hanem más adónemek helyébe lépjenek, például a munkát és a profitot korlátozó típusok helyét vennék át. Pozitív példák szerint a környezeti jellegű adók a versenyképességet is elősegítették: egyes modellezések szerint a GDP-t - mintegy tízéves távlatban - fél százalékkal is emelhetik.
Persányi elmondta: egyetértés volt abban, hogy a két fő terület, amelyet adóztatni lehet, az energia és a közlekedés. Az adók célja pedig, hogy fogyasztást is csökkentsenek, a káros tevékenység korlátozására ösztönözzenek. Sürgették a fórumon sokan azt is, hogy legyen európai szintű adónem, például a légi közlekedéssel kapcsolatos adó. Néhány ország máris elébe megy ennek, például Hollandia, amely jövőre bevezeti ezt az adófajtát.
A miniszter kiemelte: nem önmagukban állnak az adók, hanem más szabályozóeszközöknek is kötődniük kell hozzájuk, a környezetre is káros támogatásokat pedig meg kell szüntetni. Tekintettel kell lenni ugyanakkor a társadalmi igazságosságra is, tehát megkülönböztetett eréllyel kell adóztatni a környezetre is káros luxusfogyasztást.
Úgy vélte, Magyarországon is arra kellene törekedni, hogy egy általános jövedelemadó-csökkentés mellett az üzleti tevékenységet terhelő állami elvonások arányát is csökkentsék, mert ez pozitívan hatna a gazdaságra, és ezek helyére léphetnének környezeti adók. A munkalehetőségek teremtését az adók nem lassíthatják le, viszont pozitív hatásuk lehet abban, hogy hosszú távon fenntartható energiagazdálkodást, közlekedést teremthetnének meg. (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.