BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Támogatás az exportőröknek

Az európai cégek külföldi piaclehetőségeinek erősítésére speciális szakértői egységeket vetne be az exportcélországokban az Európai Bizottság tegnap bemutatott kereskedelempolitikai stratégiája. A német sajtó által kereskedelmi rendőrségnek nevezett „különítmények” feladata az lenne, hogy az európai cégek fő célpontjainak számító országokban felkutassák a piacra jutást akadályozó protekcionista állami intézkedéseket (például vámeljárások, szabványelőírások, higiéniás és egészségügyi feltételek, adózási szabályok). A helyszínen vizsgálatokat folytató csoportok európai bizottsági tisztviselőkből, tagállami szakértőkből és a piaci szereplők képviselőiből állnának. Brüsszeli remények szerint a helyszínen összegyűjtött gyakorlati információkat alapul véve a bizottság hatékonyabban léphet majd fel a piackorlátozó tevékenységet folytató országokkal szemben.

A speciális szakértői egységeket az európai cégek számára kulcsfontosságú piacokon vetnék be, ahol főként az exportőrök számára kiemelt fontosságú ágazatokban kellene felderíteniük a piackorlátozó mechanizmusokat. Így különös figyelem kísérné a szellemi tulajdonjogok védelmét. Bár a bizottsági stratégia formálisan nem említ meg konkrét államokat, brüsszeli források szerint a fő célországok között Kína, India és Oroszország szerepel. A biztos számára készített külső szakértői jelentés emellett megemlíti az Egyesült Államokat, Brazíliát, Svájcot és Norvégiát mint lehetséges célpontot.

Kínával kapcsolatban különösen fontos lenne az európai cégek piacra jutási lehetőségeinek szélesítése, hiszen az elmúlt években az uniós vállalatok ázsiai országba irányuló exportdinamikája jóval kisebb mértékben nőtt, mint amennyivel a kínai összimport bővült. Az európai cégek kínai exportja 2001–2005 között 30,6 milliárd euróról csak 51,7 milliárdra nőtt, miközben a kínai összimportvolumen ugyanezen időszak alatt 241,4 milliárd euróról 470,7 milliárdra bővült.

A mostani stratégia egyben irányváltást is jelent az Európai Bizottság által eddig alkalmazott piacra jutást elősegítő eszközök terén. (Brüsszel még a kilencvenes években Sir Leon Brittan akkori biztos kezdeményezésére kezdett el foglalkozni az uniós cégek exportlehetőségeinek erősítésével.) Az előző kereskedelmi biztos, a Világkereskedelmi Szervezet jelenlegi főtitkára, Pascal Lamy az európai társaságok exportlehetőségeit ugyanis a multilaterális kereskedelmi egyezségek, a globális vámcsökkentések keretében kívánta fokozni – jegyzi meg a Financial Times. Peter Mandelson jelenlegi biztos mostani kezdeményezése viszont az egyes országok által alkalmazott piackorlátozó intézkedések felszámolására koncentrál, és ennek megfelelően a bilaterális megoldásokat helyezné előtérbe.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.