Egy Pest megyei töltőállomáson tíz fillér híján már elérte a 300 forintos lélektani határt a 95-ös benzin literenkénti ára, de ez még koránt sem a csúcs. A következő hetekben valószínűleg már 310 forintos árrekord közelében mozognak majd a hazai árak.
„A nyári hónapok végére akár a tavalyi csúcsokat is megdöntő, 310 forint feletti literenkénti benzinárakkal is találkozhatnak majd az autósok a hazai kutaknál. Ugyanis a külpiaci ármozgásokat figyelve attól lehet tartani, hogy további számottevő árnövekedés történik ennél a hajtóanyagtípusnál” – mondta lapunknak Hegedűs Miklós. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője hozzátette: a gázolaj esetében viszont nincs hasonló veszély, a dízel ára ugyanis feltehetőleg – ha a kitermelő országokban politikai okokból nem változik meg az ellátásbiztonsági kockázat – továbbra is marad a literenkénti 265-270 forint közeli szinten.
A benzin árát alapvetően a világpiaci olaj ára, a dollár árfolyama, valamint az üzemanyag adótartalma határozza meg. Ez egyrészt évente változó, fix értékű jövedéki adó, másrészt általános forgalmi adó, amely a benzin árának emelkedésével párhuzamosan nő. „Az árak mostani szárnyalása a kereslet-kínálat egyensúlyának felborulására vezethető vissza. A kereslet erősebb lett, mert az idegenforgalom miatt mind Észak-Amerikában, mind Európában elkezdődött a nyári autózási főidény. Így megnövekedett a különböző benzinfélék iránti igény. A kínálat pedig adott maradt” – hangsúlyozta a gazdaságkutató.
Az amerikai finomító kapacitások viszont évek óta nem képesek lépést tartani az ottani, folyamatosan növekvő kereslettel, ezért az USA európai lepárlókból származó exporttal tölti fel a készleteit. Ez pedig a közgazdaságtan alapvető törvényei szerint az öreg kontinensen csökkenti a kínálatot, ami az Európai Unió valamennyi tagállamában áremelkedéshez vezet.
Hegedűs Miklós szerint a benzin átlagára – az évet tekintve – Magyarországon a mostani emelkedés ellenére a tavaly hasonló időszakhoz viszonyítva 15 forinttal alacsonyabb. Jelenleg a 95-ös benzin országos átlagára egyébként 287 forint. Az árolló ugyanis továbbra is igen nagy, régen megdőlt az a tétel, amely szerint csupán 10-12 forint lenne az árkülönbség a töltőállomások árai között.
A legdrágábbak változatlanul az autópályák melletti kutak, a legalacsonyabb benzinár pedig megegyezik a legdrágább gázolajárral – erre már volt példa korábban is –, azaz 272 forint. Így a töltőállomások közötti árkülönbség 27 forint.
„Ma már a fogyasztók kevésbé érzékenyek az árakra, mint korábban. Évente egyre több gépkocsit értékesítenek, és a tulajdonosok a benzinárak miatt nem hagyják a garázsban porosodni a büszkeségüket” – mondta Hegedűs Miklós. A szakértő hozzátette, idén az áraktól függetlenül észrevehetően javultak mind a benzin-, mind a dízeleladási mutatók. A kutató szerint manapság már nem lehet a benzinár emelkedéskor olyan továbbgyűrűző hatásokról beszélni, mint korábban. Negatív változások többnyire a személy- és áruszállítás körében jelentkeznek erőteljesebben, de a cégek az éles piaci verseny miatt nem háríthatják át az árnövekedést a megrendelőikre.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.