A kiskereskedelem lejtmenete tavaly nyáron kezdődött, és a jelek szerint még hónapokig folytatódni fog. Ugyanakkor érdekes tapasztalat, hogy a reálkeresetek január–júniusi 6,4 százalékos visszaesése ellenére ugyanebben az időszakban átlagosan csak 1,5 százalékkal mérséklődött a kiskereskedelmi vásárlások volumene, vagyis a lakosság jelentősen tompította a kisebb reálbérek okozta hatást.
A teljes forgalom mintegy felét – 250 milliárd forintot – kitevő élelmiszer-kereskedelemben enyhe csökkenés mutatkozik. Ez a szektor csupán 0,8 százaléknyit zsugorodott egy év alatt, s elsősorban a szaküzletek eladásai mérséklődtek érezhetőbben. Ez az aránytalanság megfelel a korábbi évek tendenciáinak – egyre többet vásárolunk szuper- és hipermarketekben, illetve vegyesboltokban –, a mostani átrendeződés azonban erőteljesebbnek tűnik, mint a korábbi években. A nem élelmiszerjellegű termékeknél továbbra is a könyv-, újság- és papíráru-ágazat szorult vissza leginkább: itt az első fél év közel 20 milliárd forintos forgalomcsökkenést mutatott 2006 első hat hónapjához képest.
Nincs javulás a bútor- és háztartásicikk-piacon sem; a ruházat- és lábbeliforgalom viszont kissé magára talált, és megközelítette a tavalyi szintet. Aggasztó a gépjármű- és járműalkatrész-szektor teljesítménye, ez összesen 50 milliárdos – 10 százalékos – forgalomszűkülést mutatott az első fél évben.
Az adatok alátámasztják a gyenge GDP-növekedési szám azon értelmezését, miszerint főként a belső kereslet visszaesése felelős a gyenge mutatóért. Bár Veres János múlt héten a lakossági fogyasztás magára találását prognosztizálta, ennek jelei egyelőre nem mutatkoznak, sőt, a júniusi kiskereskedelmi adatok tovább rontották az amúgy sem fényes első félévi átlagot.
Ráadásul ha valóban bekövetkezik a hetek óta harangozott jelentős élelmiszerár-infláció, akkor az eddig legalább majdnem stagnáló élelmiszer-eladások is zuhanórepülésbe kezdhetnek – jósolják a szakértők. MZs
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.