Sérti a közösségi jogot a Volkswagen tulajdonosainak jogait szabályozó német törvény – mondta ki tegnap az Európai Bíróság. Az autógyár 1960-as részleges privatizálásakor hozott és azóta többször módosított jogszabály egyetlen tulajdonosnak sem engedélyez 20 százaléknál nagyobb szavazati hányadot, és 2-2 helyet garantál a szövetségi állam, illetve Alsó-Szászország tartomány számára a cég 11 tagú felügyelőbizottságában, amíg VW-részvényekkel rendelkeznek.
Berlin már korábban megvált a papíroktól, de Hannover 20,1 százalékos részesedésének köszönhetően ma is vétójoga van a stratégiai döntéseknél (a törvény a szokásos 75 helyett 80 százalékban határozza meg az ezek meghozatalához szükséges szavazattöbbséget). Ezek a szabályok a VW ellenséges célú felvásárlások elleni védelmét és a szociális partnerségen alapuló német vállalatirányítási modell érvényesítését szolgálják, ugyanakkor a luxembourgi törvényszék szerint nincsenek összhangban a tőke szabad mozgásának elvével.
Az Európai Bizottság panasza nyomán született ítélet gyökeresen felforgathatja Európa legnagyobb autógyártójának tulajdonosi szerkezetét. Elemzők arra számítanak, hogy a részvények 31 százalékát birtokló Porsche növelni fogja részesedését, bár valószínűleg csak jövőre.
A sportautógyártó vállalat – amely 2005-ben szerezte meg a VW-papírok egyötödét, majd fokozatosan bővítette a pakettet – üdvözölte a bírósági döntést, ám egyelőre csak annyit közölt, hogy élni fog tulajdonosi jogaival.
A német szövetségi kormány máris jelezte: az ítélet szellemében módosít-ja a Volkswagen-törvényt. Alsó-Szászország azonban azt közölte, hogy nem kíván megválni részvényeitől akkor sem, ha csökkennek az azokkal együtt járó szavazati jogok. VG
A magyar törvény a menedzsmentet erősíti, a VW esetében az állami tulajdonosok jogait mondták túlzottnak a bírák.
Daróczi Dávid kormány-szóvivő szerint a két jogszabályt nem lehet összehasonlítani.
Az OMV úgy véli, a döntés megerősíti, hogy a Mol-alapszabály 10 százalékos szavazati korlátja ellentétes az EU-joggal.
A magyar törvény a menedzsmentet erősíti, a VW esetében az állami tulajdonosok jogait mondták túlzottnak a bírák.
Daróczi Dávid kormány-szóvivő szerint a két jogszabályt nem lehet összehasonlítani.
Az OMV úgy véli, a döntés megerősíti, hogy a Mol-alapszabály 10 százalékos szavazati korlátja ellentétes az EU-joggal.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.