BUX 42,978.09
-1.10%
BUMIX 3,930.18
-0.67%
CETOP20 1,992.73
-1.02%
OTP 10,295
-1.62%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+4.87%
+0.84%
-0.70%
ZWACK 17,450
+2.35%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,165
-0.43%
+4.04%
+1.95%
-3.85%
0.00%
OPUS 186.6
-1.69%
-0.41%
-0.37%
0.00%
-3.72%
OTT1 149.2
0.00%
-2.87%
MOL 2,872
+1.06%
DELTA 39.85
+1.92%
ALTEO 2,380
+0.85%
0.00%
-1.98%
EHEP 1,780
+0.56%
-7.64%
+0.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.28%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.93%
+0.76%
+0.35%
0.00%
-0.31%
NUTEX 11.65
-6.80%
GOPD 12,000
-5.51%
OXOTH 3,740
+7.78%
0.00%
NAP 1,210
0.00%
0.00%
+8.74%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Törvénysértő a lex Volkswagen

Sérti a közösségi jogot a Volkswagen tulajdonosainak jogait szabályozó német törvény – mondta ki tegnap az Európai Bíróság. Az autógyár 1960-as részleges privatizálásakor hozott és azóta többször módosított jogszabály egyetlen tulajdonosnak sem engedélyez 20 százaléknál nagyobb szavazati hányadot, és 2-2 helyet garantál a szövetségi állam, illetve Alsó-Szászország tartomány számára a cég 11 tagú felügyelőbizottságában, amíg VW-részvényekkel rendelkeznek.

Berlin már korábban megvált a papíroktól, de Hannover 20,1 százalékos részesedésének köszönhetően ma is vétójoga van a stratégiai döntéseknél (a törvény a szokásos 75 helyett 80 százalékban határozza meg az ezek meghozatalához szükséges szavazattöbbséget). Ezek a szabályok a VW ellenséges célú felvásárlások elleni védelmét és a szociális partnerségen alapuló német vállalatirányítási modell érvényesítését szolgálják, ugyanakkor a luxembourgi törvényszék szerint nincsenek összhangban a tőke szabad mozgásának elvével.

Az Európai Bizottság panasza nyomán született ítélet gyökeresen felforgathatja Európa legnagyobb autógyártójának tulajdonosi szerkezetét. Elemzők arra számítanak, hogy a részvények 31 százalékát birtokló Porsche növelni fogja részesedését, bár valószínűleg csak jövőre.

A sportautógyártó vállalat – amely 2005-ben szerezte meg a VW-papírok egyötödét, majd fokozatosan bővítette a pakettet – üdvözölte a bírósági döntést, ám egyelőre csak annyit közölt, hogy élni fog tulajdonosi jogaival.

A német szövetségi kormány máris jelezte: az ítélet szellemében módosít-ja a Volkswagen-törvényt. Alsó-Szászország azonban azt közölte, hogy nem kíván megválni részvényeitől akkor sem, ha csökkennek az azokkal együtt járó szavazati jogok. VG

Lesz-e kihatása az ügynek a lex molra?

Kérdéses, ad-e kapaszkodót a lex Mol megítéléséhez a mostani bírósági döntés.

A magyar törvény a menedzsmentet erősíti, a VW esetében az állami tulajdonosok jogait mondták túlzottnak a bírák.

Daróczi Dávid kormány-szóvivő szerint a két jogszabályt nem lehet összehasonlítani.

Az OMV úgy véli, a döntés megerősíti, hogy a Mol-alapszabály 10 százalékos szavazati korlátja ellentétes az EU-joggal.

A magyar törvény a menedzsmentet erősíti, a VW esetében az állami tulajdonosok jogait mondták túlzottnak a bírák.

Daróczi Dávid kormány-szóvivő szerint a két jogszabályt nem lehet összehasonlítani.

Az OMV úgy véli, a döntés megerősíti, hogy a Mol-alapszabály 10 százalékos szavazati korlátja ellentétes az EU-joggal.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek