Amerikai recesszió ide, világgazdasági lassulás oda, az indiai kiszervezési iparág köszöni, kiváló formában van. A multinacionális cégek üzleti háttértevékenységének kiszervezése Indiába mára a szubkontinens egyik meghatározó ágazatává nőtte ki magát, amely az idén közvetlenül és közvetve immár 3 millió alkalmazottat foglalkoztat, szemben a tavalyi bő kétmillióval. Az outsourcing szektor éves forgalma tavaly már meghaladta a 36 milliárd dollárt.
Egy becslés szerint a nemzetközi kiszervezések piacán (offshore outsourcing) az ázsiai országnak 63 százalékos részaránya van. A legnagyobb indiai outsourcing cégek a napokban közzétett legutóbbi negyedéves eredménybeszámolóikban is töretlen profitbővüléssel büszkélkedhettek. A Tata Consultancy Services nettó nyeresége például 20,5 százalékkal nőtt a decemberben zárult negyedévben az előzőhöz képest, a Satyamé 29, a Wiproé 11 százalékkal.
A multik a kilencvenes évek második felében kezdték felfedezni Indiát mint a fő tevékenységükhöz nem tartozó vállalati feladatok kiszervezésének ideális terepét. Először telefonos ügyfélközpontokat (call centereket), bérszámfejtési és különféle adatbázisok kezelésén alapuló szolgáltatásokat rendeltek ottani cégektől, aztán sorra jöttek a különféle egyéb „back office” (tehát a cég belső működtetéséhez nélkülözhetetlen) feladatok, mint például a számlázás vagy a szoftverfejlesztés.
Mára – hála az olcsó és villámgyors globális széles sávú adatáramlásnak – olyan feladatkörök is a kiszervezés népszerű célpontjaivá váltak, mint a marketing, a humánerőforrás-kezelés, az egészségügyi szolgáltatások, a pénzügyi elemzés, sőt az újságírás. A Reuters például száz zsurnalisztát foglalkoztat Bangalore-ban, a kiszervezési iparág indiai „fővárosában”, az ő feladatuk a New York-i tőzsde eseményeiről való tudósítás. Emellett megjelentek a teljes körű üzleti háttérszolgáltatásokat kiszervezett szolgáltatásként (business processes outsourcing, BPO) ellátó cégek is.
Ahogy a legnagyobb indiai offshore outsourcing cég, a Genpact vallja: a vállalatok manapság kénytelenek fő tevékenységükre összpontosítani, ha versenyképesek akarnak maradni. Ezért szívesen rendelnek meg egyre több, korábban saját maguk által ellátott feladatot külső cégektől. Egyes becslések szerint az Indiába történő kiszervezés átlagosan 35–50 százalékos költségmegtakarítást hoz azt ezt választó multiknak.
A dél-ázsiai ország fő előnye az 1,1 milliárd főnyi, angolul legtöbbször anyanyelvi szinten beszélő lakos, illetve a munkaerő olcsósága és viszonylag magas képzettsége. Még az egyetemet végzettek átlagos havi bruttó bére is csak 15 ezer rúpia (65 ezer forint) körüli. Így nem csoda, hogy a világ ötszáz legnagyobb cége közül négyszáz már kiszervezte valamely tevékenységét a szubkontinensre.
A folyamatot az amerikai központú vállalatok indították, de az utóbbi években Nyugat-Európa is erősen feljövőben van – sőt, a TPI globális tanácsadó cég felmérése szerint már át is vette a vezetést az USA-tól. 2007 egészében húsz új kiszervezési megállapodást kötöttek európai központú cégek, 32,7 milliárd dolláros összértékben, míg az amerikai székhelyű társaságok 194 új szerződést írtak alá, összesen 21,3 milliárdért. UGy
(piacvezető indiai outsourcing cégek)
Genpact
WNS Global Services
IBM-Daksh
TCS BPO
Wipro BPO
Infosys BPO
MphasiS BPO
Satyam
Tata Consultancy Services
(piacvezető indiai outsourcing cégek)
Genpact
WNS Global Services
IBM-Daksh
TCS BPO
Wipro BPO
Infosys BPO
MphasiS BPO
Satyam
Tata Consultancy Services-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.