Mind komolyabb akadályt jelent a nemzetközi légi forgalom növekedésének útjában a pilótahiány. A nyugati légitársaságok – ellentétben például az informatikai cégekkel – nem számíthatnak a feltörekvő országok szakember-utánpótlására, sőt az indiai és kínai fuvarozókkal is kénytelenek versenyezni a tapasztalt pilótákért.
A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) vezérigazgatója, Giovanni Bisignani úgy számítja, hogy a forgalom várható növekedése és a nyugdíjazások miatt 2011-ig évente 17 ezer új pilótára lesz szükség világszerte – márpedig a képző intézmények kapacitása mindössze 14 ezer főre rúg. Ha nem születik megoldás a problémára, akkor a világgazdaság növekedését is visszafoghatja a pilótahiány – figyelmeztet Bisignani. A brit Sunday Tribune cikke szerint egyébként nemcsak pilótákból, hanem jól képzett légiirányítókból és más technikai szakemberekből is egyre nagyobb hiány van az ágazatban.
A pilótákért folyó versengés egyértelmű jele, hogy az Emirates, a Quatar Airways, az indiai Jet Airways és a gyorsan növekvő ázsiai és latin-amerikai fapados cégek egyre vonzóbb fizetéseket ígérnek a hozzájuk csatlakozó nyugati pilótáknak. Indiában a nemrég végrehajtott légiforgalmi liberalizálás miatt körülbelül ezer pilótát keresnek a flottájukat bővítő cégek, Kínában pedig évente kétezer főre lenne igény (ez duplája a hazai képzési kapacitásnak). A Die Welt szerint arra is egyre több példa van, hogy egyes légitársaságok lemondják gépbeszerzéseiket, mert nem képesek biztosítani az azokhoz szükséges létszámot.
Az Egyesült Államokban egyelőre inkább csak a belföldi járatokat üzemeltető társaságok szembesülnek pilótahiánnyal, ám előbb-utóbb a jobban fizető nagy cégek is megérzik az utánpótlás szűkösségét – írja a The Wall Street Journal. Értesüléseink szerint a Malév mindeddig nem került szembe pilótahiánnyal, sőt a budapesti bázisáról nemrég kivonult SkyEurope szakemberei közül is többen jelentkeztek a magyar légitársaságnál.
Valamelyest javíthatja a helyzetet a nyugdíjkorhatár emelése. Jelenleg általában 60 évesen „selejtezik le” a kapitányokat, de egyes cégeknél ennél is alacsonyabb a határ. Az IATA szorgalmazza, hogy minél több országban 65 évre emeljék a korhatárt, amint azt az amerikai törvényhozás nemrég meg is tette.
Szakértők szerint azonban a korhatáremelés csak félmegoldást jelent az utánpótlás problémájára. Igazi javulást a képzés gyorsítása hozhat, ám a biztonsági szempontok miatt ez nagyon kényes kérdés. Európában már bevezették a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által kidolgozott segédpilóta-képzést (MPL), és Kínától Ausztráliáig sok más országban is átveszik ezt a megoldást, amely elsősorban szimulátoros oktatásra összpontosít, és akár már egy év alatt – ha nem is önálló parancsnokokat, de – bevethető szakembereket nevel. Az Egyesült Államokban egyelőre nem vették át a pilótaszervezetek által gyanakvással figyelt MPL-t, de a belföldi társaságok az utóbbi években lényegében a törvényi minimumra csökkentették a pilótákkal szembeni elvárásaikat.
2011-ben a mostaninál 620 millióval több, 2,75 milliárd utast szállítanak a légitársaságok
A teherforgalom volumene 7,5 millió tonnával, 36 millió tonnára emelkedik
Az ágazat nyeresége a tavalyi 5,6-ről 2008-ban 5 milliárd dollárra csökken
78 dolláros olajárral számolva az idén a tavalyinál 14 milliárddal többet,
149 milliárd dollárt költenek üzemanyagra a légifuvarozók
Jelenleg 260 ezer pilóta dolgozik világszerte, de évente 17 ezer új szakemberre lesz szükség, ami háromezerrel több a képzési kapacitásnál
2011-ben a mostaninál 620 millióval több, 2,75 milliárd utast szállítanak a légitársaságok
A teherforgalom volumene 7,5 millió tonnával, 36 millió tonnára emelkedik
Az ágazat nyeresége a tavalyi 5,6-ről 2008-ban 5 milliárd dollárra csökken
78 dolláros olajárral számolva az idén a tavalyinál 14 milliárddal többet,
149 milliárd dollárt költenek üzemanyagra a légifuvarozók
Jelenleg 260 ezer pilóta dolgozik világszerte, de évente 17 ezer új szakemberre lesz szükség, ami háromezerrel több a képzési kapacitásnál-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.