BUX 42,980.64
-1.26%
BUMIX 3,812.78
-0.04%
CETOP20 1,817.1
-2.13%
OTP 8,990
-2.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+2.80%
0.00%
+5.34%
ZWACK 17,400
+0.87%
0.00%
ANY 1,555
-0.32%
RABA 1,140
+1.33%
-1.44%
0.00%
-1.33%
0.00%
-0.66%
-2.81%
+0.26%
0.00%
+0.31%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,862
-1.85%
-2.05%
ALTEO 3,000
-0.66%
-3.33%
-0.56%
0.00%
+2.63%
-1.19%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+0.76%
+0.41%
-3.25%
0.00%
+0.37%
NUTEX 11.25
-0.44%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
+1.42%
NAP 1,230
+2.50%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

A kereskedők rémévé válnak az online-keresőgépek

A passzázsokban és bevásárló utcákban, tiszta és csillogó üzleteket fenntartó kereskedők mind nagyobb nyomás alá kerülnek az online ár-összehasonlítást végző web-helyek, és a rájuk telepített internetes áruházak részéről.

Mint a Financial Times Deutschland írja, az üzletük bérleti díjával és a készleteik finanszírozásával megterhelt hagyományos boltokban a vevők egyre gyakrabban dugnak az eladók orra alá internetről letöltött árlistákat, amelyek adatait kereső-szoftver gyűjtötte be.

Az eljárást többnyire háztartási, szórakoztató-elektronikai és optikai fogyasztási cikkeknél alkalmazzák. A lap ismertet egy példát, amikor internetes eladóhely – a postaköltséggel együtt – 788 euróért kínált egy kamerát, amelyet egy – az alacsony áraival idehaza is kérkedő, tégla-malter vagy üveg-beton – áruház 1098 euróért tárt a polcain a vevői elé. Ebben a helyzetben a kereskedők egymásra licitálva kínálják az engedményeket, miközben az árrésük gyorsan zsugorodik, néha egészen a „fájdalomküszöb” eléréséig.

A keresőgépek által végrehajtott ár-összehasonlítás miatt a piac gyorsan reagál minden új helyzetre. Előfordul, hogy egy-egy kereskedőnek gyorsan kell készpénz, vagy egy szállítmányt már nem tud raktározni, leengedi az árakat, és máris megugrik a kereslet a termékei iránt.

A mechanizmus igazolni látszik a, már az internet kezdeti éveiben hangoztatott reményeket, hogy a világháló elhozza a tiszta piacgazdaságot, ahol a szereplők minimálisra csökkentett költségekkel tudnak versenyezni, a mindenkori, pillanatnyi helyzetnek megfelelően.

Van olyan internetes eladóhely, amely készülékenként mindössze 3-4 eurós árrést számít fel, az elvárásait pedig igyekszik a különféle tartozékok értékesítésével megtalálni. Vannak cégek, amelyek kifejezetten a hétvégi értékesítésre mennek rá, és amikor mások, péntek délután befejezik a heti munkát, akkor emelik meg az áraikat.

Az internetes eladási formában a média-vállalkozások is keresik a helyüket: a Springer kiadó például az címen működtetett ár-összehasonlító vállalkozásban szerzett részesedést, a pedig a ProSiebenSat1 ellenőrzése alatt működik.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek