Egyre több e-matricát vesznek az autósok
Ez 15 százalékos bevételnövekedést eredményezett, és közel bruttó 30,2 milliárd forintot ért el. A legszembetűnőbb emelkedés (27 százalék) a teherjárműveknél (D2, D3 és D4-es kategória) kapható egynapos matricáknál mutatkozott. Némileg (négy százalék) visszaesett a heti e-matricák eladása, viszont a 4-napos, a havi és az éves típusok forgalma 10-11 százalékkal nőtt.
Az eladási adatok egyre nagyobb hányadát képviselik a virtuális úton (interneten, bankkártyás fizetéssel mobiltelefonon keresztül, mobiltelefonról küldött SMS segítségével, telefonhívással) értékesített e-matricák. Míg a tavalyi év első félévében a teljes értékesítési volumen kevesebb mint öt százalékát tették ki az ilyen tranzakciók, addig 2008-ban ez az arány meghaladta a hét százalékot. Ezzel a virtuális úton értékesített e-matricák után járó összeg 3,26 százalékát tette ki a teljes árbevételnek. Az értékesítési darabszámok és az árbevétel általánosan növekvő tendenciája mögött az autópályák forgalmának emelkedésén kívül a gyorsforgalmi úthálózat fokozódó mértékű bővülése, valamint az úthasználati díj fizetésének egyes főutakra való kiterjesztése áll.
Az ÁAK Zrt. az autópálya-matricák értékesítését és ellenőrzését 2006. január 1-je óta a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) megbízása alapján végzi. A matricabevételek pedig a KKK által üzemeltetett Útpénztár költségvetésének bevételi oldalát erősítik, és így azokat a közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítják.


